Az idei téli időszakra való európai gázfeltöltés sikeresen lezajlott. Az enyhe időjárásnak köszönhetően a gáztározók töltöttsége a meghatározott célszint fölött van. Az Oroszországra kivetett szankciók miatt a következő évben az orosz gáz hiányában kell megtölteni a tározókat. Ehhez a legkönnyebb út az LNG-import (cseppfolyósított földgáz) behozatalának növelése – írja az Oeconomus Gazdaságkutató Alapítvány.
Az elemzés emlékeztet, hogy az LNG behozatala nem újdonság. A 2010-es évek elején a tavalyihoz szinte azonos mennyiségű cseppfolyósított gáz érkezett Európába. Ez a mennyiség 2012 és 2018 között mérséklődött, azonban az elmúlt három évben szinte a kétszeresére emelkedett. Az európai energiaválság következményeként pedig a mostani év rekordmértékű lesz. Az idei legnagyobb exportőr az Egyesült Államok volt, majd Oroszország és Katar következett.
Az Oroszország elleni szankciók miatt azonban más szövetségest kell találni az LNG behozatalára. A meglévő partnerek közül Egyiptom vagy Nigéria jelenthet segítséget az amerikai és a katari mennyiség növelése mellett.
A gazdaságkutató szerint a meglévő tározókapacitások az európai fogyasztás negyven százalékát tudják ellátni, viszont néhány régióban elengedhetetlen az infrastruktúra fejlesztése. A cseppfolyósított gáz felvételéhez úgynevezett LNG-terminálokra van szükség, amelyből a legtöbb működőképes egység Spanyolországban van, ezt követi Olaszország és Franciaország. E terminálok kiépítése az energiaválság következtében prioritást kapott. Ezt jól mutatja a németországi példa, ahol az első úszó terminált mindösszesen kétszáz nap alatt megépítették, miközben az építkezési projektek általában évekig elhúzódnak. Az elkövetkező években Európában további 20-25 terminál épülhet meg, amelyek jellemzően úszó tárolók és újra gázzá alakító üzemek, továbbá a terminálokhoz eljutást biztosító hajók száma is növekedett. Az elmúlt tíz évben látható, hogy évente csaknem ötven hajó áll forgalomba, így tavaly globálisan már hétszáz LNG-hajó szállította a cseppfolyósított gázt.
A gazdaságkutató alapítvány ír arról is, hogy a Cheniere Energy – a legnagyobb amerikai exportőr – szerint egy LNG-hajó szállítmánya egymillió embernek biztosítja a fűtést egy teljes hónapon keresztül.
Ezáltal Európának 2247, cseppfolyósított gázt szállító hajóra lenne szüksége a teljes téli időszak fűtésének biztosítására, ha a gáztározók teljesen üresek lennének. Magyarországnak harminc hajóra lenne szüksége. Az átlagos modern hajók tárolókapacitása 125 ezer és 150 ezer köbméter között van, de a nagyobb hajók akár 267 ezer köbméter gázt is képesek szállítani. Ezáltal egy hajó a novemberi gázárak alapján 132 ezer és 160 ezer euró értékű gázt szállít.
Miközben Európa a COP27 klímacsúcson is elhangzott klímaválság kezelésére is fókuszál, egyre bővíti az LNG-kapacitásait. Ugyanakkor a cseppfolyósított gáz a globális felmelegedésre jelentősen kihat.
A gáz égetése bármilyen formában szén-dioxidot termel, ami negatívan befolyásolja az üvegházhatást. Az LNG pedig különösen problémás földgázforma. A gáz szállításra való előkészítése (hűtése) rengeteg energiát igényel. Ezenfelül a szállítás, a szállítás során a megfelelő hőmérsékleten tartás és a visszamelegítés is rengeteg energiát használ föl. Mindezek miatt az LNG kétszer annyi üvegházhatású gáz kibocsátásért felel, mint a hagyományos földgáz – olvasható a tanulmányban.
Az alapítvány megjegyzi, hogy az Európai Unióban most vegyes irány látható, ami az energiaválság következménye. Amellett, hogy az Európai Tanács negyven százalékra emelte az energiaszerkezetben a megújuló erőforrások célértékét 2030-ig, az LNG felhasználása is növekvő tendenciát mutat. Az elemzés hozzáteszi, hogy a függetlenedéshez elengedhetetlenné vált a környezetre káros gáz felhasználása.
Borítókép: Egy LNG-hajó szállítmánya egymillió embernek biztosítja a fűtést egy hónapon keresztül (Fotó: Europress/AFP)