Az Oroszország ellen bevezetett nyugati szankciók hatására egy korábban ismeretlen indiai cég a világ legnagyobb olajszállítói közé emelkedett. Az elmúlt egy évben a legtöbb globálisan értékesített olajszállító hajót a Gatik Ship Management vásárolta meg – derült ki a Financial Times és a Kpler elemző cég információiból. Az összesen 1,6 milliárd dollár értékű beszerzésnek köszönhetően az indiai cég hajóflottája kettőről ötvennyolcra bővült. A hírre Hortay Olivér, a Századvég klíma- és energiapolitikai üzletágának vezetője hívta fel a figyelmet a közösségi oldalán.
A világon mindössze húsz olyan vállalat tevékenykedik, amely ötven vagy annál több hajót birtokol. Ez azt jelenti, hogy a Gatik egy év alatt az olajpiac meghatározó szereplőjévé vált. A tartályhajók nyomonkövetési adatai alapján a flotta szinte teljes kapacitásával orosz olajat szállít Indiába.
A szóban forgó ország korábban nem szorult jelentős mennyiségű olajimportra, de a szankciók következményeként fontos közvetítővé vált Oroszország és Európa között. Erről lapunk is írt a minap. Jeleztük, miszerint az embargó legális megkerülésének módja, hogy az orosz olajat egy harmadik országba szállítják, ott finomítják, majd üzemanyagként értékesítik az Európai Unióban. India orosz olajimportja mindössze néhány hónap alatt a többszörösére növekedett. Jelenleg körülbelül egymillió hordó naponta. Áprilisra már India vált a huszonhét tagú közösség legnagyobb üzemanyag-beszállítójává. Európa tehát továbbra is orosz energiát vásárol, csak hosszabb szállítási útvonalon és közvetítőkön keresztül, ami növeli a költségeit, ráadásul új piacot teremt a Gatikhoz hasonló vállalatoknak.