Érdekes hír látott napvilágot. Kiderült, hogy az Európai Unió új, legnagyobb üzemanyag-beszállítója India volt az elmúlt hónapban. Indiáé pedig Oroszország. Erre Hortay Olivér, a Századvég klíma- és energiapolitikai üzletágának vezetője hívta fel a figyelmet a közösségi oldalán. Mindez azt jelenti, hogy a finomított termékekhez szükséges olajat India Oroszországtól szerzi be. Az embargó következményeként tehát a huszonhét tagú közösség továbbra is Oroszországtól vásárol, csak közvetítőkön keresztül. Azaz: hosszabb útvonalon és drágábban.
A Bloomberg cikke emlékeztetett, hogy még decemberben az Európai Unió szinte minden tengeri kőolajimportot megtiltott Oroszországból. Két hónappal később kiterjesztette a tilalmat a finomított üzemanyagokra. Ezek a szabályok azonban nem állítottak akadályokat olyan országok elé, mint India. Így ezek vehetnek olcsó orosz nyersolajat, hogy például gázolajat készítsenek belőle, és felár ellenében szállítsák vissza Európába.
A hírügynökség szerint India jó úton halad abba az irányba, hogy Európa legnagyobb finomított üzemanyag-szállítójává váljon, miközben rekordmennyiségű orosz kőolajat vásárol.
A Kpler elemző cég vezető elemzője is jelezte, hogy az orosz olaj a szankciók ellenére is visszatalál Európába. Indiának ennek köszönhetően felfutott a nyugatra irányuló üzemanyagexportja. Az uniónak a szankciók következményeként alternatív forrásokra van szüksége, miután hátat fordított a korábbi legnagyobb beszállítójának, Oroszországnak. Ez viszont éppen azzal a hatással járt, hogy megnőtt a kereslet az orosz olajra. Az európai finomítók között megnőtt a verseny, minden érintett vállalat szeretne hozzájutni az olcsó nyersolajhoz. Lényegében jelenleg illegálisan érkezik Európába az orosz energiahordozó.