Lépést kellene tartani Amerikával és Kínával

Az Európai Uniónak közös, széles körű, az elektromos autózást érintő támogatási programot javasolt Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.

2024. 02. 09. 12:56
null
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– Az Európai Unió versenyképességének javítása kritikus fontosságú, lépést kell tartani az Egyesült Államokkal és Kínával. Ezek az országok jelentős költségvetési forrásokat fordítanak a saját iparuk támogatására, miközben Európa visszatér az új gazdasági kormányzás keretén belül a maastrichti, szigorú költségvetési politikához – mondta Nagy Márton a Versenyképességi Tanács informális ülésén Genkben, Belgiumban. A nemzetgazdasági miniszter jelezte: az igen korlátozott költségvetési források mellett az átálláshoz szükséges más forrásokat is bevonni. A jövőben fontos szerepe lehet a fejlesztési banki, kereskedelmi banki, tőkepiaci vagy akár a jegybanki forrásoknak a versenyképesség finanszírozásában.

A miniszter a tárca ismertetése szerint új iparpolitikai és állami támogatási megközelítést javasolt az általános zöld- és digitális átállás támogatása helyett. Hangsúlyozta: ágazati megközelítést kell alkalmazni, és akár konkrét termékeket kell támogatni annak érdekében, hogy megfelelően, célzottan és ezáltal hatékonyan költsük el a forrásokat. Ezért a tárcavezető javaslatot tett egy új közös, uniós programra, mely az elektromos autók dedikált támogatását célozná mind fogyasztói, mind pedig gyártói oldalról.

Nagy Márton szólt arról is, hogy a jelenlegi geopolitikai helyzetben az Európai Unió és a belső piac intézménye a versenyképességét meghatározó teszt előtt áll. Mivel az új, technológiavezérelt iparágakban Európa nem tölt be vezető szerepet, ezért elsődleges érdek az összekapcsolódás (connectivity) és az unión belüli blokkosodás elkerülése. A globális versenyben a keleti és a nyugati tőkének találkoznia kell, ami nem függőséget jelent, hanem kapcsolódást.

Nagy Márton végül kifejtette Ukrajna európai uniós csatlakozása kapcsán, hogy a csatlakozási folyamat nincs előkészítve, ráadásul azt sem mérték fel, hogy ennek milyen hatása lenne a tagállamokra. Emiatt már most is számos ágazati torzulás alakult ki, és a közeljövőben még több várható. Erre jó példa az agráriumban és a logisztikában tapasztalható feszültség. 

A miniszter kiemelte, hogy meg kell hallgatni az iparági szereplőket, és figyelembe kell venni a véleményüket. A magyar, cseh, szlovák és lengyel fuvarozói szervezetek közösen írtak levelet az Európai Bizottságnak konkrét javaslatokkal, mert az unió és Ukrajna közötti egyezmény jelentősen rontja a
versenyképességüket. 

A szervezetek azt kérik, hogy a járművezetőknek három-négy hetente kötelezően haza kelljen térniük Ukrajnába, és az ukrán fuvarozóknak az uniós műszaki, szakmai képesítési és pihenőidőre vonatkozó szabályokat be kelljen tartaniuk.

A nemzetgazdasági miniszter jelezte az Európai Bizottságnak, hogy a fuvarozói szövetségek által felvázolt javaslatokat támogatja az azonos működési és az egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében, törekedve egyúttal az ukrán gazdaságnak nyújtott támogatás sérelmének elkerülésére.

 

Borítókép: Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter (Fotó: Világgazdaság/Kallus György)
 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.