– Az Európai Unió versenyképességének javítása kritikus fontosságú, lépést kell tartani az Egyesült Államokkal és Kínával. Ezek az országok jelentős költségvetési forrásokat fordítanak a saját iparuk támogatására, miközben Európa visszatér az új gazdasági kormányzás keretén belül a maastrichti, szigorú költségvetési politikához – mondta Nagy Márton a Versenyképességi Tanács informális ülésén Genkben, Belgiumban. A nemzetgazdasági miniszter jelezte: az igen korlátozott költségvetési források mellett az átálláshoz szükséges más forrásokat is bevonni. A jövőben fontos szerepe lehet a fejlesztési banki, kereskedelmi banki, tőkepiaci vagy akár a jegybanki forrásoknak a versenyképesség finanszírozásában.
A miniszter a tárca ismertetése szerint új iparpolitikai és állami támogatási megközelítést javasolt az általános zöld- és digitális átállás támogatása helyett. Hangsúlyozta: ágazati megközelítést kell alkalmazni, és akár konkrét termékeket kell támogatni annak érdekében, hogy megfelelően, célzottan és ezáltal hatékonyan költsük el a forrásokat. Ezért a tárcavezető javaslatot tett egy új közös, uniós programra, mely az elektromos autók dedikált támogatását célozná mind fogyasztói, mind pedig gyártói oldalról.
Nagy Márton szólt arról is, hogy a jelenlegi geopolitikai helyzetben az Európai Unió és a belső piac intézménye a versenyképességét meghatározó teszt előtt áll. Mivel az új, technológiavezérelt iparágakban Európa nem tölt be vezető szerepet, ezért elsődleges érdek az összekapcsolódás (connectivity) és az unión belüli blokkosodás elkerülése. A globális versenyben a keleti és a nyugati tőkének találkoznia kell, ami nem függőséget jelent, hanem kapcsolódást.
Nagy Márton végül kifejtette Ukrajna európai uniós csatlakozása kapcsán, hogy a csatlakozási folyamat nincs előkészítve, ráadásul azt sem mérték fel, hogy ennek milyen hatása lenne a tagállamokra. Emiatt már most is számos ágazati torzulás alakult ki, és a közeljövőben még több várható. Erre jó példa az agráriumban és a logisztikában tapasztalható feszültség.
A miniszter kiemelte, hogy meg kell hallgatni az iparági szereplőket, és figyelembe kell venni a véleményüket. A magyar, cseh, szlovák és lengyel fuvarozói szervezetek közösen írtak levelet az Európai Bizottságnak konkrét javaslatokkal, mert az unió és Ukrajna közötti egyezmény jelentősen rontja a
versenyképességüket.
A szervezetek azt kérik, hogy a járművezetőknek három-négy hetente kötelezően haza kelljen térniük Ukrajnába, és az ukrán fuvarozóknak az uniós műszaki, szakmai képesítési és pihenőidőre vonatkozó szabályokat be kelljen tartaniuk.
A nemzetgazdasági miniszter jelezte az Európai Bizottságnak, hogy a fuvarozói szövetségek által felvázolt javaslatokat támogatja az azonos működési és az egyenlő versenyfeltételek biztosítása érdekében, törekedve egyúttal az ukrán gazdaságnak nyújtott támogatás sérelmének elkerülésére.