Globálisan az elektromos autók értékesítési száma jelentős mértékben emelkedett, tavaly közel tízmillió darab tisztán elektromos jármű talált gazdára. Az eladások növekedési ütemét tekintve azonban 2023-ban megtorpanás volt látható, miközben Kína dominanciája is egyre látványosabb az ágazatban. Ez az európai autógyártók számára jelentős versenyképességi kihívást jelent – ismertette a Nemzetgazdasági Minisztérium. A tárca jelezte: Nagy Márton miniszter erről is egyeztetett Németországban Glenn Schmidttel, a BMW elnökhelyettesével, Brian Ramppal, az Audi globális kormányzati
ügyekért felelős vezetőjével, Jörg Burzerrel, a Mercedes igazgatósági tagjával, valamint Hildegard Müllerrel, a Német Autóipari Szövetség elnökével.
A német tulajdonú vállalatok Magyarországon több mint 222 ezer főt alkalmaznak, amelynek meghatározó részét a magyar gazdaságban jelentős súllyal rendelkező járműgyártás adja.
A megbeszélések központi témáját mindezekből kifolyólag az európai autóipar, azon belül is az elektromos járműgyártás jövője, az arra történő átállás képezte. Emellett a felek áttekintették az ágazatra ható nemzetközi folyamatokat, valamint a szabályozási kérdésekből eredő potenciális kihívásokat és lehetőségeket.
Az egyeztetés során így kitértek a belső égésű motorral felszerelt új autók értékesítésének 2035-től érvénybe lépő uniós szintű tiltására.
A tárgyalópartnerek kiemelték, hogy az uniós szabályozást a korábbi megállapodások alapján szükséges felülvizsgálni, illetve figyelemmel kell lenni a technológiai nyitottságra.
Egyetértés mutatkozott abban, hogy az elektromos autók jelentik Európa jövőjét, amelyben meghatározó szerep jut majd Magyarország és a német autóipar együttműködésének. Ennek alapja, hogy Magyarországon ma már jelen van (gyárt vagy létrehozza a gyártókapacitást) a három legnagyobb prémium német autógyártó vállalat, miközben a világelső keleti akkumulátorgyártó vállalatok közül négy telepített gyártást hazánkban, továbbá a kínai BYD, mint a világ egyik legnagyobb elektromosautó-gyártója is hazánkban építi ki első európai gyártókapacitását.