A német gazdaság kilátásairól és versenyképességéről, valamint az autóiparról, azon belül pedig különösen az elektromosautó-gyártás jövőjéről egyeztetett Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter Németországban. A tárcavezető személyesen tárgyalt Robert Habeck gazdasági és klímaügyi miniszterrel, valamint Florian Toncar pénzügyminisztériumi parlamenti államtitkárral és Heiko Thoms nemzetközi pénzügyekért és Európa-politikáért felelős államtitkárral. A minisztérium ismertette: Nagy Márton a megbeszélések kapcsán hangsúlyozta, hogy Németország hazánk egyik legfontosabb gazdasági partnere, a két gazdaság évtizedek óta ezer szállal kötődik egymáshoz.
Németország 2023-ban Magyarország első számú kereskedelmi partnere volt, részaránya a teljes magyar külkereskedelemben 24 százalékot tett ki, ráadásul a németek a legmeghatározóbb befektetők hazánkban, a külföldi közvetlen tőkebefektetések (FDI) állománya 2022-ben 18,7 milliárd
eurót tett ki, ami a teljes magyar FDI-állomány 18,6 százaléka. A tárcavezető kiemelte, hogy Magyarország erős, versenyképes európai és német gazdaságban érdekelt.
Fel kell venni a versenyt az amerikai és a kínai gazdaság rohamtempójú fejlődésével, az európai gyártást versenyképessé kell tenni. Ez a törekvés meg fog jelenni a 2024. második félévi magyar uniós elnökség versenyképességi prioritásai között is.
Hazánk álláspontja szerint fokozni szükséges a digitalizációt, a támogatáspolitikát célzottabbá kell tenni, valamint olyan új egységes európai iparstratégiára van szükség, amely az ágazati szereplők véleményén alapszik.
Nagy Márton kiemelte, hogy míg 2018-ban Európában az újonnan eladott autók egy százaléka volt tisztán elektromos, addig 2023-ban már közel 15 százaléka. A magyar kormány időben lépett, hazánkban az elektromosautó-gyártás területén 21 beruházás valósult meg vagy van folyamatban több mint 16 milliárd euró értékben. Ennek eredményeképpen a járműipar és az elektromosjármű-gyártás ökoszisztémája Magyarországon erős, az ország exportjának közel 25 százalékát az akkumulátor- és járműkivitel adja, az akkumulátorexport pedig GDP-arányosan önmagában meghaladja az öt százalékot. A miniszter hangsúlyozta, hogy a zöldenergia a magyar gazdaság jövője.
A tárcavezető szólt arról is, hogy az elektromos autózás térnyerésében jelenleg átmeneti lassulást látunk, az újbóli lendülethez uniós szintű támogatási programmal kell segíteni az ágazatot.