Az autóiparról egyeztetett Nagy Márton és Robert Habeck

Az elektromos autózás térnyerésében jelenleg átmeneti lassulást látunk, az újbóli lendülethez uniós szintű támogatási programmal kell segíteni az ágazatot – mondta Nagy Márton Németországban. A nemzetgazdasági miniszter mások mellett Robert Habeck gazdasági és klímaügyi miniszterrel is egyeztetett a kérdésről. A magyar tárcavezető jelezte azt is, hogy fel kell venni a versenyt az amerikai és a kínai gazdaság rohamtempójú fejlődésével.

2024. 04. 16. 10:53
Illusztráció Fotó: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A német gazdaság kilátásairól és versenyképességéről, valamint az autóiparról, azon belül pedig különösen az elektromosautó-gyártás jövőjéről egyeztetett Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter Németországban. A tárcavezető személyesen tárgyalt Robert Habeck gazdasági és klímaügyi miniszterrel, valamint Florian Toncar pénzügyminisztériumi parlamenti államtitkárral és Heiko Thoms nemzetközi pénzügyekért és Európa-politikáért felelős államtitkárral. A minisztérium ismertette: Nagy Márton a megbeszélések kapcsán hangsúlyozta, hogy Németország hazánk egyik legfontosabb gazdasági partnere, a két gazdaság évtizedek óta ezer szállal kötődik egymáshoz. 

Németország 2023-ban Magyarország első számú kereskedelmi partnere volt, részaránya a teljes magyar külkereskedelemben 24 százalékot tett ki, ráadásul a németek a legmeghatározóbb befektetők hazánkban, a külföldi közvetlen tőkebefektetések (FDI) állománya 2022-ben 18,7 milliárd
eurót tett ki, ami a teljes magyar FDI-állomány 18,6 százaléka. A tárcavezető kiemelte, hogy Magyarország erős, versenyképes európai és német gazdaságban érdekelt. 

Fel kell venni a versenyt az amerikai és a kínai gazdaság rohamtempójú fejlődésével, az európai gyártást versenyképessé kell tenni. Ez a törekvés meg fog jelenni a 2024. második félévi magyar uniós elnökség versenyképességi prioritásai között is.

Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter és Robert Habeck gazdasági és klímaügyi miniszter
Fotó: Nemzetgazdasági Minisztérium

Hazánk álláspontja szerint fokozni szükséges a digitalizációt, a támogatáspolitikát célzottabbá kell tenni, valamint olyan új egységes európai iparstratégiára van szükség, amely az ágazati szereplők véleményén alapszik.

Nagy Márton kiemelte, hogy míg 2018-ban Európában az újonnan eladott autók egy százaléka volt tisztán elektromos, addig 2023-ban már közel 15 százaléka. A magyar kormány időben lépett, hazánkban az elektromosautó-gyártás területén 21 beruházás valósult meg vagy van folyamatban több mint 16 milliárd euró értékben. Ennek eredményeképpen a járműipar és az elektromosjármű-gyártás ökoszisztémája Magyarországon erős, az ország exportjának közel 25 százalékát az akkumulátor- és járműkivitel adja, az akkumulátorexport pedig GDP-arányosan önmagában meghaladja az öt százalékot. A miniszter hangsúlyozta, hogy a zöldenergia a magyar gazdaság jövője. 

A tárcavezető szólt arról is, hogy az elektromos autózás térnyerésében jelenleg átmeneti lassulást látunk, az újbóli lendülethez uniós szintű támogatási programmal kell segíteni az ágazatot. 

– Kiemelt figyelmet kell fordítani az adminisztrációs terhek csökkentésére, a töltőhálózat, beleértve az otthoni töltés lehetőségének, valamint a kapcsolódó, energiahálózatot érintő fejlesztésekre, ugyanis jelenleg ezek jelentős akadályt jelentenek – állapította meg a miniszter. A tárgyalópartnerek a töltőhálózat kiemelt fontossága mellett, a karbonsemleges technológiák támogatása kapcsán hangsúlyozták, hogy 2035-re újra kell definiálni a karbonsemlegességet az autómeghajtások esetében és törekedni kell arra, hogy a technológiák egymással
versenyezzenek. Továbbá 2026-ban érdemes felülvizsgálni a 2035-ös szabályozási dátumot a belső égésű motorok tiltása kapcsán a 2025-ös adatok fényében aszerint, hogy a célkitűzés mennyire tekinthető reálisnak.

Lapunk a minap ismertette azt a beszédes statisztikát, amelyből kiderült, hogy 2023-ban globálisan 14 millió elektromos személyautót adtak el, amelynek 58 százalékát Kínában értékesítették. 

Kínában az eladott autók már közel 30 százaléka elektromos, ez az arány Európában 21, az Amerikai Egyesült Államokban pedig csak nyolc százalékot tesz ki.

A kormányzat nemrég mutatta be a magyar gazdaság versenyképességi stratégiáját, amelyben a feldolgozóipari teljesítmény mintegy negyedét kitevő és 150 ezer embernek munkát biztosító járműipar kiemelt helyen szerepel.  

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.