Célegyenesben a vállalati e-autó-program

A kormány két programban mintegy hatvanmilliárd forinttal támogatja az elektromobilitás terjedését.

2025. 01. 01. 11:38
e-töltő, e-autó, elektromos autó
Illusztráció Fotó: Világgazdaság/Vémi Zoltán
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A hazai cégek február óta igényelhetnek járművenként 2,8-4 millió forint támogatást tisztán elektromos személyautó, kisteherautó vagy kisbusz beszerzéséhez. A 30 milliárdos keretösszeg több mint kétharmadát a múlt évben megpályázták, bő felét le is szerződték, közel ötödét már kis is fizették a nyerteseknek. A közlekedés zöldítését ösztönző program március végéig áll nyitva a gazdasági társaságok előtt – jelezte friss Facebook-bejegyzésében az Energiaügyi Minisztérium.

2024-ben mintegy 4600 vállalkozás igényelt összesen közel 21 milliárd forintot 5400 gépkocsi megvásárlásához. A részvételi feltételek október végi könnyítése mindhárom mutatóban másfélszeresnél nagyobb növekedést hozott. A legnépszerűbb járműkategória a kérelmek több mint háromnegyedét lefedő személyautóké.

A márkák különversenyét a szilveszterig tartó etapban toronymagasan nyerte a BYD több mint 1300 darabos mennyiséggel. A második helyezett Tesla több mint 800, a harmadik Volvo több mint 400 igénylésig jutott a múlt évben. Kétszáz feletti darabszámot ért el még a Hyundai, a Cenntro, a Volkswagen és a Nissan. Hozzájuk elsőként a Dacia csatlakozhat majd 2025-ben.

A BYD a típusoknál is sokáig az élen állt az ATTO 3 jóvoltából, amíg decemberben be nem érte, és elsőként ötszáz egységig jutva meg nem előzte a Tesla Model Y. Utóbbi előnye azóta tovább nőtt, a kínai gyártó legnépszerűbb termékéből még néhánynak el kell kelnie a félezres mérföldkőig. A kétszázasok közé ebben az összevetésben még a Volvo EX30, a BYD Seal, a Tesla Model 3, a BYD Dolphin és a Cenntro Logistar 100 fért be. Az élmezőnyt itt a Hyundai Kona követi a legszorosabban.

A tisztán elektromos autók jelentős légszennyezés és zajterhelés nélkül használhatók, üzemeltetésük és karbantartásuk is olcsóbb. 

A kormány két programban mintegy hatvanmilliárd forinttal támogatja az elektromobilitás terjedését. 

A másik kiírás a vidéki töltőhálózat fehér foltjainak felszámolását, az országos lefedettséghez közelítést segíti, kényelmesebbé és kiszámíthatóbbá téve a zöldautózást.

Kizárólag elektromos hajtású gépkocsikból már több mint 68 ezret állítottak forgalomba Magyarországon. A leginkább környezetkímélő flotta 2020 eleje óta a kilencszeresére nőtt hazánkban. A lendületes gyarapodás is hozzájárult ahhoz, hogy a közlekedés kibocsátása üvegházhatású gázokból a korábbi folyamatos emelkedés után 2023-ban 7 százalékos csökkenésbe fordult. Az Energiaügyi Minisztérium várakozásai szerint a tisztán elektromos járművekből akár már jövőre 120 ezer futhat a magyar utakon.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.