Nem csoda, hogy összeomlott a német autóipar

Az energiaválság és a fojtogató szabályozások mellett csak arra maradt pénz, hogy a gyártók felhúzzák a nyúlcipőt.

2025. 03. 01. 12:32
A német Volkswagen (VW) autógyártó logója 2024. december 4-én látható a cég központi németországi Wolfsburgban található épületén
A német Volkswagen (VW) autógyártó logója 2024. december 4-én látható a cég központi németországi Wolfsburgban található épületén Fotó: Ronny Hartmann Forrás: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Európa legnagyobb gazdasága nagyon komoly, szerkezeti problémákkal küzd, az évek óta tartó hanyatlást pedig semmi sem képviseli jobban, mint az autóipar, amely a szemünk láttára omlott össze, éves szinten, gyártónként 100-200 ezer darabos eladáscsökkenéssel. Most azonban kiderült, hogy a jelentések ellenére még bőven van pénz a szektorban, ezt azonban 2022 óta nem Németországban, hanem a világ másik végén fektetik be a gyártók – derült ki a Világgazdaság Német Autóipari Szövetség (VDA) adatairól szóló cikkéből.

Robotok egy Volkswagen (VW) ID.4 típusú elektromos autó összeszerelősorán dolgoznak a Volkswagen német autógyártó emdeni telephelyén
Fotó: David Hecker / AFP

A VDA elnöke, Hildegard Müller évek óta figyelmeztet erre a kiáramlásra, amelynek eredményeképp párhuzamosan érkeznek a hírek a német gyárbezárásokról és a pazar kínai vagy indiai beruházásokról. A szövetség vezetője néhány nappal ezelőtt még arról számolt be, hogy az autógyártók és a beszállítóipar tervezett beruházási volumene nőtt, 

a 2025 és 2029 közötti négyéves időszakra pedig 320 milliárd eurót terveznek kutatás-fejlesztésbe; és 220 milliárd eurót új üzemekbe vagy meglévő telephelyek felszerelésébe fektetni. Ennek jelentős része azonban külföldre folyna, nem pedig a német telephelyekre, amelyek már nem versenyképesek.

2021-ig az összes beruházás enyhe többsége még Németországba áramlott, de azóta a tendencia a külföld javára változott. Ennek egyik oka a nem megfelelő telephelyi feltételek: a magas energiaárak és a magas bürokratikus költségek – magyarázta Manuel Kallweit, a VDA vezető közgazdásza a Frankfurter Allgemeine Zeitung online kiadásában.

2008-ban a német autóipari vállalatok kutatás-fejlesztési beruházásainak hetven százaléka még mindig hazai projektekben valósult meg. Ez azonban 2023-ra – az utolsó évre, amelyről rendelkezésre állnak teljes statisztikák – mindössze 38 százalékra csökkent.
A szektor távozásának legfontosabb okai évek óta ismertek: az orosz–ukrán háborút követő, illetve az globális feszültségekből származó energiaválság, valamint a szigorú szabályozások és a drága bürokrácia.

Az utóbbi időben azonban a gyártók a lakosságot is elkezdték okolni a kivonulásuk miatt. Szerintük ugyanis Németországban – amely évszázadokig erről volt híres – nincs elég szakértelem. 

A vállalatok számára a digitalizált, modern kutatás-fejlesztésre Szilícium-völgy vagy Kína; az olcsó összeszerelésre pedig a harmadik világ a legjobb helyszín; Németország és Európa pedig csak arra jó, hogy a nevével fémjelezze a termékeket.

A valódi probléma a lakossággal azonban az, hogy túl magasak a juttatás- és bérigények, valamint szabadságokból is többet kell adni – ezt egyrészt a szigorú szabályozások, másrészt az aktív szakszervezetek garantálják.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.