A tavaly februárban elindult vállalati e-autó-programban egy vállalkozás a foglalkoztatottjai számától függően 1–16 tisztán elektromos autó beszerzéséhez kaphat állami hozzájárulást. Egy járműre az akkumulátor teljesítményéhez igazodva 2,8–négymillió forint támogatás igényelhető. A pályázat tehát egy gazdasági társaságnál 2,8–64 millió forinttal segítheti a járműpark környezetbarát korszerűsítését.
A 2025. március 31., 10 órai korábbi végdátum közeledtével megélénkült az érdeklődés a program iránt. A kérelmek száma az utolsó hétben lépte át a hatezer, az igényelt gépkocsiké pedig a hétezer darabot. Mostanáig 4632 cégnek ítéltek oda összesen 20,7 milliárd forintot, túlnyomó többségükkel a támogatási szerződéseket is megkötötték. A kifizetések is jól haladnak, több mint 2500 nyertes már 10,9 milliárd forintot kapott kézhez – derül ki az Energiaügyi Minisztérium közleményéből.
Az eddig beérkezett kérelmek alapján 6453 vállalkozás vásárolhat állami támogatással 7484 elektromos gépkocsit. A járműkategóriák közül a személyautóké a legkeresettebb (5892 darabbal), de sokan választottak kisteherautókat is (1574 darab). Kisbuszból tíz, 3,5 tonna feletti tehergépkocsiból öt darabra mutatkozott igény. A márkák népszerűségi rangsorát a BYD (1603 darab), a típusokét pedig a Tesla Model Y (kereken nyolcszáz darab) vezeti. A gyártói első tízbe még a Hyundai, a Volvo, a Kia, a Volkswagen, a Cenntro, a Citroën, a Ford és az Opel fért be.
A vállalati e-autó-programnak is köszönhető, hogy egyre több az elektromos gépkocsi hazánkban
A tiszta és csendes autók elterjedése élhetőbbé teszi a településeket. Az elektromos személygépkocsik, teherautók és kisbuszok a hagyományos hajtásúaknál olcsóbban üzemeltethetők. A pályázatnak is köszönhető, hogy a tisztán elektromos gépjárművek száma márciusban várhatóan túllépi a 75 ezret Magyarországon. Éves összevetésben tavaly és havi alapon idén februárban minden korábbinál több e-autót állítottak forgalomba zöld rendszámmal. A leginkább környezetkímélő állomány az évtized eleje óta több mint a kilencszeresére nőtt.
A korábbi évek folyamatos emelkedése után 2023-ban csökkenőbe fordult a közlekedés kibocsátása üvegházhatású gázokból. Az Energiaügyi Minisztérium két pályázaton összesen közel hatvanmilliárd forinttal támogatja a legnagyobb szennyezők közé tartozó ágazat további zöldítését. A másik felhívás a vidéki elektromos töltőhálózat fehér foltjainak felszámolását célozza az országos lefedettség elérésre érdekében.