A bruttó forgalom alapján a Lidl tavaly 1611 milliárd forint bevétellel vezeti a hazai FMCG (napi fogyasztási cikk) ranglistát. A második helyen 1111 milliárd forinttal a Spar végzett, míg a harmadik, 912 milliárd forint bruttó árbevétellel a Tesco-Global Áruházak áll – derült ki a Trade Magazin kereskedelmi szaklap összeállításából.

A két magyar áruházlánc, a Coop és a CBA a negyedik és ötödik helyen végzett, míg a harmadik magyar lánc, a Reál a kilencedik legnagyobb bevételt mutatta 2024-ben.
A listán 2023-hoz képest nem volt változás a tavalyi árbevételt illetően. Fontos megjegyezni, hogy a forgalmi adatokon is látszik, hogy lassult az infláció, hiszen már nem mutatkozott egyik cégnél sem kiugró árbevétel-növekedés. Az viszont érzékelhető, hogy szinte minden cég (az Auchant leszámítva) volumennövekedést ért el, vagyis 2023-hoz képest 2024-ben több árut sikerült eladniuk, nem csak folyó áron növekedett a forgalmuk.
Az Auchan kifejezetten érdekes teljesítményt mutat, hiszen évek óta gyengül az árbevétele, ami a cég újrapozicionálását is jelentheti. Tavalyelőtt visszaeső árbevétel mellett minimális, félmilliárd forint profitot mutatott, 2024-ben azonban az adózott nyeresége megközelítette a hétmilliárd forintot. Vagyis jelentősen nőtt a hatékonysága.
A Spar a Trade Magazin listája alapján régóta őrzi a második helyét, és ezt a jelek szerint senki sem veszélyezteti, hiszen az utána következő Tesco bruttó árbevétele nem éri el az ezermilliárd forintot. A cég korábbi sajtótájékoztatóján jelezte, hogy nem zárt rossz évet, az árbevétel növekedése organikus volt, nem csak az inflációval növekedett. Ugyanakkor a cég előrejelzése szerint veszteséges maradt 2024-ben is. A vesztesége ma már tetemes. Tavalyelőtt valamivel több mint 18 milliárd mínuszt produkált, míg a 2024-es pénzügyi évben csaknem 25 milliárd forintra duzzadt a vesztesége. Ez már nagyon komoly profitkiesésnek számít. Nagyobb baj azonban, hogy az üzemi eredménye a 2023-as 11 milliárd forint veszteségről 22 milliárd forintra esett (mínusz).
Ami még érdekes, hogy az Aldi a hatodik helyen szerepel a Trade Magazin listáján, 2024-ben 629 milliárd forint bruttó árbevételt mutatott. Sokan arra számítottak, hogy a német kemény diszkont 2024-ben begyújtja a rakétáit és jelentős ugrással az élmezőny után ered. Ehhez képest azonban alig több mint az infláció mértékével nőtt az árbevétele. A friss pénzügyi beszámolója szerint a 2023-as 9,4 milliárd forintos vesztesége 2024-re 27,4 milliárd forintra ugrott. Ez is hatalmas mínusznak számít.
Hozzá kell tenni, hogy az Auchan mellett a Penny is nyereséges maradt, a többiek pénzügyi beszámolója majd később érkezik.
A Trade Magazin listáján nem csak élelmiszer-kereskedelmi láncok szerepelnek. Az első tízben helyet kapott a legnagyobb drogérialánc is, a DM. A cég a 2023-as 208 milliárd forint bruttó forgalomról 244 milliárd forintra növelte a bevételét, ami százalékosan kifejezetten szép teljesítmény. Néhány milliárd forinttal nagyobb folyóáras (és egyben százalékos is) növekedést produkált a kisebb drogérialánc, a Rossmann. Az árbevétele alapján egyelőre nem jutott még be a tízbe, ám ha képes a jelenlegi növekedési szintet tartani, könnyen a körön belülre kerülhet a következő egy-két éven belül.
A harmadik drogérialánc, a Müller most már stabilan százmilliárd forint feletti bruttó forgalmat mutat, de a növekedése és a jelenlegi árbevételszintje egyelőre a 14. helyre elég. Nagy kérdés, hogy a következő időszakban milyen terjeszkedéspolitikát folytat. Tény ugyanis, hogy a drogériapiac jelentős üzletszám-növekedést produkált az elmúlt egy-két évben.