Kettős minőségre tesztelnek hat országban

Újra napirenden a kettős minőség dilemmája: a Tudatos Vásárlók Egyesülete öt közép- és kelet-európai országgal – Ausztriával, Csehországgal, Horvátországgal, Szlovákiával és Szlovéniával – összehangolt, nemzetközi vizsgálatban teszteli, létezik-e a jelenség a közkedvelt reggeli élelmiszer, a csokis gabonapehely piacán.

2021. 04. 19. 6:59
Nightlife in Madrid
View of one of the establishments Cereal Hunter cafe, coffee shop specializing in cereals and very popular with young people, in Madrid, Spain, on 29 April, 2018. On weekends the city of Madrid (Spain) offers a wide variety of places and places to go out at night. Turning it into one of its tourist attractions. (Photo by Joaquin Gomez Sastre/NurPhoto) (Photo by Joaquin Gomez Sastre / NurPhoto / NurPhoto via AFP) Fotó: JOAQUIN GOMEZ SASTRE
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Még mindig a reklámok vannak a legnagyobb hatással a vásárlókra, naponta több tucat hirdetés sulykolja a tömegfogyasztás lehetőségeit, amelyek jellemzően a termékek olyan pozitív tulajdonságaira hívják fel a figyelmet, amelyek hatása ösztönzi a költekezést.

„A fogyasztói szervezetek által végzett független összehasonlító tesztek ezzel szemben tükröt tartanak a reklámüzeneteknek. Ezekkel

a tesztekkel hatékonyan lehet átláthatóvá tenni a piacot,

és támogatják a jobb, észszerűbb és pénztárcabarát fogyasztói döntések meghozatalát” – közölte a Tudatos Vásárlók Egyesülete.

Ismertették: a 2020 végén indult FoodPro projekt a bevált gyakorlatok cseréjére és a fogyasztói szervezetek hosszú távú kapacitásfejlesztésére összpontosít a közép- és kelet-európai régió hat országában, vagyis Ausztriá­ban, Csehországban, Horvátországban, Magyarországon, Szlovákiában és Szlovéniában.

Magyarországon több élelmiszertermék esetén már felmerült a gyanú, hogy a nyugaton kínált változatok minőségibbek Fotó: AFP

A hazai keresletben is népszerű tartós reggeli élelmiszerek, a csokis gabonapelyhek átfogó tesztelésére irányuló projektet az Európai Unió fogyasztóvédelmi programja finanszírozza. A nemzetközi tesztelés kettős célt szolgál: hasznot hoz a részt vevő szakmai szervezeteknek, nemkülönben az érintett országok lakosainak.

Itthon is már évekkel ezelőtt felmérték a lakosság körében, hogy

a túlnyomó többség már találkozott a kettős minőséggel a vásárlásaikor. A leginkább emlegetett gyanús termékek között mosópor, öblítő, tisztítószer, kozmetikum, mogyorókrém és tartós élelmiszerek szerepelnek.

Krémes dilemma. Szigorodnak a felelősségi szabályok: a gyártókat 2022 májusától büntetés fenyegeti a kettős minőségért Fotó: Bach Máté

„A csokis gabonapelyhek tesztelésén keresztül

a fogyasztóvédelmi szervezetek részt vesznek a nemzetközi folyamat minden lépésében, a vásárlók a folyamat végeredményeként 2021 májusában összehasonlíthatják az árucikkeket.

A projekt a piac­kutatók szakértelmére és kulcsszerepére, továbbá az élelmiszerek független, összehasonlító tesztelésére épül” – részletezte az egyesület, hozzátéve: az a cél, hogy a kisebb fogyasztói szervezetek saját maguk is el tudják végezni ezeket a tevékenységeket, ebben, illetve a hatékony kommunikációban ré­giós szinteken kapnak segítséget.

„Világos a fogyasztók haszna a folyamat végén” – magyarázták. „A csokis gabonapelyheknél laborban vizsgáljuk majd a cukor- és rosttartalmat, a vas, a folsav, esetleges a kártevők jelenlétét, emellett a csomagolásuk hasonlóságát is összevetjük. Ha már tesztelünk, megnézzük a fenntarthatósági szempontokat is: azaz hogy van-e a termékben pálmaolaj, fair trade összetevő van-e, illetve mennyire fenntartható a csomagolása” – közölték.

Elfogadhatatlan a megkülönböztetés

– A magyar vásárlók sajnos valóban kevésbé megfelelőt vehetnek le egy-egy árucikkből a hazai polcokról, mint a hazájukban látszatra azonos terméket választó német vagy olasz vevők – mondta nemrégiben a Magyar Nemzetnek adott interjúban Cseresnyés Péter. Az innovációs tárca fogyasztóvédelmi és kereskedelempolitikai államtitkára kifejtette: elfogadhatatlan a magyarok bármilyen területen megmutatkozó hátrányos megkülönböztetése. – Fogyasztóként, ügyfélként is a nyugatabbra élő európai polgároknak kínáltakkal megegyező minőségű termékekre, szolgáltatásokra jogosult minden honfitársunk – fogalmazott.

Felidézte: Magyarország 2017-ben elsőként tette szóvá a nemzetközi fórumokon, hogy idehaza azonos márkanév alatt és csomagolásban gyakran gyengébb termékeket forgalmaznak a gyártók, mint akár a szomszédos Ausztriában. A forgalmazásban, előállításban érintett vállalkozásoknak idén csak jelzi a hatóság, miként kerülhetik el a gyakorlatuk megváltoztatásával a V4-ek összehangolt fellépésének köszönhetően 2022 májusától életbe lépő bírságolást, akkortól ugyanis a kettős minőség tisztességtelen és megtévesztő kereskedelmi gyakorlatnak számít majd. A jövőre kiszabható büntetések a gyártó árbevételének az öt százalékát is elérhetik, ami multicégek esetében legfeljebb ötszázmillió forintot jelenthet a jogszabály szerint.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.