Támogatást kaphat a vasúti fuvarozás

A kisebb fuvarok vasúti szállítása – az úgynevezett egyeskocsi-fuvarozás – veszteséges tevékenység, amelyet ezért uniós hozzájárulással támogatnak több tagországban. A magyar kormány is vizsgálja egy hasonló céltámogatás lehetőségét. A Rail Cargo Hungaria, a hazai vasúti árufuvarozás piacvezetője ugyanakkor azt fontolgatja, hogy jövőre kivonul az egyeskocsi-szállítási piacról.

2020. 02. 07. 7:34
null
Klímabarát megoldás, ha síneken szállít a vállalkozó Fotó: Havran Zoltán
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Több ezer munkahely megszűnhet a MÁV-nál – jelentette be Barkóczi Balázs, a Demokratikus Koalíció szóvivője egy minapi sajtótájékoztatóján, majd a Rail Cargo Hungaria úgynevezett egyeskocsi-forgalma esetleges beszüntetéséről, illetve ennek a következményeiről értekezett.

Úgy tűnik, hogy a DK politikusa összekeverte a két cég nevét, holott éppen a párt elnöke, Gyurcsány Ferenc miniszterelnöksége idején adták el a MÁV árufuvarozó leányvállalatát az osztrák Rail Cargo Ausztriának.

A teheráruk állomásonkénti összegyűjtését – ezt nevezi a szakma egyeskocsi-forgalomnak – mintegy közszolgáltatási feladatként végzi megalakítása óta a Rail Cargo Hungaria, azonban a tevékenység magas költsége és az ezzel szemben álló alacsony fedezet többmilliárd forintos veszteséget okoz a társaságnak – olvasható a Vasutasok Szakszervezete és a VDSZSZ Szolidaritás közös közleményében.

A szakszervezetek azért foglalkoznak ezzel a témával kiemelten, mert ha a cég esetleg nem végzi majd el ezt a hazai kis- és középvállalkozások működéséhez is fontos tevékenységét, az ágazatban akár kétezer vasutas, a Rail Cargo Hungaria munkavállalói, illetve más cégek dolgozói válhatnak munkanélkülivé.

A problémára megoldást kínálhat az a stratégiai együttműködési megállapodás, amit az Innovációs és Technoló­giai Minisztérium (ITM) és a Rail ­Cargo Group magyarországi vállalatai kötöttek tavaly szeptemberben.

Eszerint a vasúttársaság a továbbiakban is rendelkezésre áll hálózati lefedettséget biztosító vasúti árufuvarozási szolgáltatásaival, különös tekintettel az egyedi kocsirakományú fuvarozásra, míg az ITM céltámogatás lehetőségének megvizsgálásával segíti elő, pozitív elbírálás esetén intézkedik az Európai Unió hozzájárulásának megszerzéséről.

Klímabarát megoldás, ha síneken szállít a vállalkozó
Fotó: Havran Zoltán

A dokumentum leszögezi, hogy mindkét fél a vasúti árufuvarozás részarányának növelésére törekszik. Ennek ellenére Kovács Imre, a Rail Cargo Hungaria elnöke azt mondta a közelmúltban, hogy cége akár 2021-től kivonulhat a hazai egyeskocsi-fuvarozásból.

A szakszervezetek közleménye szerint az egyeskocsi-forgalom felszámolásával drasztikusan megnőhet a közúti forgalom – miként ez történt a ­Ro-La vonatok megszüntetése nyomán is –, évente négyszázezer teherautó zúdulhat az utakra, amely nagy terhet jelentene a hazai úthálózatra és a környezetre is.

Ez viszont a klímavédelmi programmal is szembemegy. Több járművezetőre is szükség lesz, s nagy valószínűséggel állandósulhatnak a közlekedési dugók, több lesz a közúti baleset, s évente 2,3 millió tonnával több veszélyes árut szállít majd a közúton összesen 60-80 ezer tartályos kamion.

Mivel az egyeskocsi-fuvarozás a kisebb cégek igényeit szolgálja, valamint a közúti fuvarozás terhelését csökkenti, ezért az EU szerint is támogatásra érdemes tevékenység, Ausztriában ez már gyakorlat.

Mindez összhangban van az unió törekvésével, miszerint 2030-ig a vasútra terelnék a háromszáz kilométernél nagyobb távolságokat teljesítő fuvarozás harminc százalékát.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.