„A Nyugat ma műanyag eszmékkel, ideológiákkal játszódik – az első világháború óta eltelt száz esztendőnek ez a legrémesebb summázata. Műanyag eszmék, műanyag ideológiák, a szabadság önmagát túlélt torzképe.
Ül a Nyugat a bágyadt napsütésben, mint halállal és elöregedéssel dacoló, nevetséges, kirúzsozott műfogsorú vénasszonyok a kávézó teraszán, és a kihűlő jólétet kavargatva megtagadja önmagát. Megtagadja a hitet, a nemzetet, a nemeket, úgy szólja meg és le a múltat, mintha lenne még jövője. Az individualizmusból önsorsrontást, az intellektusból »villalakót« nyáladzott össze. Ki tudja már, mióta, mindent lefelé nivellál, már nem a középszerűséget, hanem a kisszerűséget, a pitiánerséget, a romlottat, a beteget, a természetellenest és a torzat emeli piedesztálra.
Ebből semmi sem fog megmaradni. Ezek műanyag eszmék, a Nyugat még egy kicsit tologatja őket, aztán majd összetörnek. S nekünk most ebből kell kimaradnunk. Igen, valamiféle kánon már, hogy mi ingázunk a Nyugat s Kelet között, s legjobbjaink mindig is a Nyugathoz akarták kötni az országot. Igen, éppen a mi generációnk indult el ezzel a szándékkal újra, ezzel az illúzióval, s most rá kellett ébrednünk, alig van már valami, ami miatt nekünk harcolnunk kéne őértük.”
2018-ban írtam ezeket a sorokat.
Elnézve a mai világot, kifejezetten optimistának tűnnek. Pedig mindössze két év telt el. S ennyi idő is elég volt hozzá, hogy Mozart is rasszista legyen. Lássuk:
„Az amerikai sajtó szerint a klasszikus zene »rasszista« – írja alcímében a francia Valeursactuelles. A lap rámutat, a The New York Times szerint ez »az ország legkevésbé sokszínű intézménye« és egy »rasszista probléma« elfedése. A Seattle Magazine még messzebbre ment. Szerinte meg kell támadni a komolyzene »fehérségét«. Az Egyesült Államok Nemzeti Közrádiójának (National Public Radio) weboldala pedig megjegyezte, hogy ez a fajta zene »rendkívül fehér és egyre inkább marginalizált«. A New Music USA pedig azt állította, hogy »a klasszikus zene eredendően rasszista«, sőt »itt az ideje, hogy a klasszikus zene meghaljon«.”