Felborulhat a hajózás az orosz–ukrán háború miatt

Az orosz–ukrán konfliktus a globális mezőgazdasági szektort is átírhatja majd.

2022. 02. 26. 19:19
Február 16-án gyulladt ki a 2500 autót szállító teherhajó az Atlanti-óceánon, a 22 fős személyzetet kimentették, a sorsára hagyott hajó még mindig sodródik. Forrás: AUTÓ-MOTOR
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A La Manche csatornán szombaton átkelő és Szentpétervár felé tartó, járműveket szállító kereskedelmi hajót tartóztattak fel a francia hatóságok, amely szerintük a Moszkva elleni szankcióik alá eső egyik orosz céghez tartozik

– derül ki francia sajtóértesülésekből.

– A Baltic Leader nevű, csaknem százharminc méter hosszú hajó orosz zászló alatt hagyta el Rouent – mondta el egy illetékes tisztségviselő újságíróknak. Véronique Magnin rámutatott: a térségben nem jellemzőek a hasonló intézkedések. 

– Erről a hajóról erősen gyanítható, hogy kapcsolatban áll a szankciókkal sújtott orosz cégek egyikével

– emelte ki a tiszt. Úgy tudni, a vámhatóság jelenleg is vizsgálatokat folytat az ügyben.

Bár a fenti esetben úgy tudni, személyi sérülés nem történt, máshol nem úszta meg ennyivel a személyzet: japán lapértesülések kiemelik, hogy rakétatalálat érte a japán cég tulajdonában lévő, a panamai bejegyzésű Namura Queen teherhajót pénteken Ukrajna partjainál a Fekete-tengeren, a legénység egyik tagja megsérült. A Reuters szerint az ukrán hatóságok azt közölték, hogy a rakétát az orosz erők lőtték ki. 

Törökország vizein sem nyugodt a helyzet. Írtunk arról, hogy Ankara egy nemzetközi paktumra hivatkozva utasította vissza Kijev kérését, miszerint Törökország − mint a Boszporusz és a Dardanellák biztonságának garantálója − ne engedje át az orosz hadihajókat a Fekete-tenger kapujának számító szorosokon. 

Úgy tűnik, hogy az orosz szankciók miatt felborulni látszik a hajózás rendje a nemzetközi vizeken. A Bloomberg hírügynökség  arról ír, hogy az ázsiai hajógyártók és hajózási cégek részvényei szerdán amiatt emelkedtek, hogy az európai országok irányából megnőhet a kereslet a tengeri földgázszállítások felé az orosz–ukrán konfliktus fokozódása mellett. Hírügynökségi jelentések kiemelik, 

hogy az Ukrajnába irányuló és onnan kifelé tartó kereskedelmi hajózás nagyrészt leállt az országban zajló orosz katonai műveletek miatt. 

Ennek eredményeképp többek között Ukrajna legnagyobb kikötőjébe, az Odesszába irányuló hajóforgalom szintén megszakadt. 

Mindeközben a világ egyik legnagyobb hajózási vállalata, a dán Maersk csütörtökön közölte, hogy a konfliktus miatt február végéig leállítja az összes ukrajnai kikötőbejárását és bezárja fő irodáját a támadás alatt álló Odesszában. 

– Egyelőre az oroszországi szolgáltatások továbbra is elérhetők, miközben úgy döntöttünk, hogy február 28-ig nem futunk be egyetlen ukrajnai kikötőbe sem, és további értesítésig nem fogadunk el megrendeléseket Ukrajnába és Ukrajnából

– nyilatkozta a vállalat szóvivője.

Hogy mi lesz ennek a következménye, egyelőre nem tudni, mindenesetre vannak olyan hírek, miszerint az orosz–ukrán háború szörnyű globális következményekkel fenyeget. A Reuters információi szerint 

az Azovi-tenger másik legnagyobb ukrán kikötője, a Mariupol már az orosz erők támadása alatt áll, hamarosan eleshet. 

Sajtóhírek kiemelik, hogy az itteni kikötők árpát, búzát és kukoricát exportálnak mediterrán országokba, köztük Törökországnak, Ciprusnak, Egyiptomnak, Olaszországnak és Libanonnak, viszont ezen országoknak másfajta ellátást kell keresniük, ha a hajók a közeljövőben nem tudnak elindulni. Ugyanakkor egyre több mezőgazdasági cég zárta be Ukrajnában lévő irodáit és üzemeit, ami komoly aggályokat vet fel, hiszen Ukrajna igen jelentős szerepet játszik a műtrágyapiacon, valamint a világ első számú napraforgó termelője. 

Borítókép: Február 16-án gyulladt ki a 2500 autót szállító teherhajó az Atlanti-óceánon, a 22 fős személyzetet kimentették, a sorsára hagyott hajó még mindig sodródik (Forrás: AUTO-MOTOR)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.