A baltimore-i kikötőbe vezető autópályahidat ledöntő teherszállító hajó pilótája rádión kért segítséget a vontatóhajóhoz, és percekkel korábban áramkimaradásról számolt be – közölték szövetségi biztonsági tisztviselők szerdán a hajó „fekete doboz” adatrögzítőjének hangjára hivatkozva, számolt be róla a Reuters.
Ez az információ új megvilágításba helyezheti a Srí Lankára tartó hatalmas, szingapúri lobogó alatt közlekedő Dali konténerhajó okozta katasztrófát. A hajó arról számolt be, hogy elvesztette az erejét és a manőverezési képességét, mielőtt a híd támasztóoszlopába ütközött.
A mintegy 2,4 kilométer hosszú híd nagy része azonnal összeomlott, és a hídon tartózkodó nyolc építőmunkást a vízbe taszította. Kettőt még aznap kimentettek, másik kettő holttestét szerdán találták meg, négy embert változatlanul keresnek – jelentette be Wes Moore, Maryland állam kormányzója szerdán. A kormányzó beszámolt arról is, hogy a két férfit egy furgonban találták meg, a híd központi elemének roncsa közelében.
Az incidens lezárt egy nagy amerikai kikötőt, ami a félelmek alapján a globális ellátási láncokra is nagy hatással lehet. A nyomozók vizsgálják a baleset okát, a hajó adatrögzítőjének helyreállítása után lehet csak pontos képet kapni a történtekről. A szakértők szerint több tényező is hozzájárulhatott a híd összeomlásához.
Szennyezett üzemanyag okozhatta a balesetet?
A nyomozók azt vizsgálják, hogy a szennyezett üzemanyagnak lehetett-e szerepe a hajó teljesítményének elvesztésében. A szennyezett üzemanyag problémákat okozhat a hajó motorjaiban és az hatással van az energiatermelésre is. „Ez egy igazán nagy hajó, és az a lendület és energia, amivel közlekedik, még néhány kilométeres óránkénti sebességnél is óriási” – mondta Sanjay Raja Arwade, a Massachusetts Amherst Egyetem építőmérnöki professzora.
Pete Buttigieg közlekedési miniszter is azt nyilatkozta, hogy a baltimore-i Francis Scott Key hídba ütköző és elpusztító teherhajónak „elképzelhetetlenül nagy” ereje volt. „Nehéz megbecsülni annak a fizikai erőnek a nagyságát, amely letarolta ezt a hidat” – mondta Buttigieg az ABC News-nak adott interjújában.
Az elavult tervezés is közrejátszhatott
A közlekedési miniszter szerint a Key híd „egyszerűen nem úgy készült, hogy ellenálljon egy több mint kilencvenezer tonnás hajó közvetlen becsapódásának“. A Key Bridge 1977-ben készült el. Akkoriban a hajók, amelyek alatt áthaladhattak volna, sokkal kisebbek voltak, mint a mai behemótok, beleértve a 95 ezer bruttó tonnás Dalit is.
Azok a hajók, amelyek akkoriban átkeltek Baltimore kikötőjén, össze sem hasonlíthatók a maiakkal
– mondta Norma Jean Mattei, az Amerikai Építőmérnöki Társaság egykori elnöke. „A híd élettartamok olyan hosszúak – néha több mint száz év –, hogy a szerkezettel szemben támasztott követelmények megváltozását nehéz előre látni” – mutatott rá egy professzor.
A floridai híd összeomlása „ébresztő” az egész tengerészeti ágazat számára
„Delfineket” – védőkorlátokat – helyeztek el a Francis Scott Key híd közelében, de az nem akadályozta meg, hogy a hajó ledöntse a hidat. Úgy tűnik továbbá, hogy a hídon nem voltak „sárvédők” – ami egy védőréteg a hídpillér körül –, amely elnyelhette volna az ütközést. „Ha a Key hidat az 1990-es évek után kidolgozott kritériumoknak megfelelően tervezték volna, azt hiszem, kibírta volna ezt az incidenst” - mondta Sherif El-Tawil, a Michigani Egyetem építő- és környezetmérnöki professzora. David Knight, az Institution of Civil Engineers munkatársa elmondta, hogy az összeomlást követően a hídüzemeltetők szerte a világon megvizsgálják, hogyan biztosítsák, hogy hasonló katasztrófa ne fordulhasson elő még egyszer.
„A következtetést levonjuk, és ezek segítenek nekünk még biztonságosabb hidakat tervezni és építeni” – mondta.
A közlekedési miniszter szerdán megerősítette, hogy a Biden-kormányzat prioritásként kezeli a híd mielőbbi újjáépítését. Arra vonatkozólag nincsenek becslések, hogy ez a folyamat mennyi ideig tart, a híd eredeti megépítése öt évig tartott.