Baltimore-i hídomlás: megjelentek az első feltételezések a katasztrófa okáról

Kedden nem sokkal éjfél után a Dali konténerhajó egy betonoszlopnak csapódott, amely a Francis Scott Key hidat tartotta, amely átível a Baltimore-i kikötőn. Mi vezethetett a baltimore-i híd összomlásához?

Forrás: Reuters2024. 03. 28. 10:28
A Maxar Technologies által 2024. március 26-án közzétett műholdképen a baltimore-i Francis Scott Key híd látható, miután a szingapúri lobogó alatt közlekedő Dali teherhajó nekiütközött a szerkezetnek, és az összeomlott. Fotó: Handout / Műholdkép ©2024 Maxar Technologies Forrás: AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A baltimore-i kikötőbe vezető autópályahidat ledöntő teherszállító hajó pilótája rádión kért segítséget a vontatóhajóhoz, és percekkel korábban áramkimaradásról számolt be – közölték szövetségi biztonsági tisztviselők szerdán a hajó „fekete doboz” adatrögzítőjének hangjára hivatkozva, számolt be róla a Reuters.

Az összeomlott Francis Scott Key híd a Dali konténerhajó tetején fekszik Baltimore-ban, Marylandben, 2024. március 27-én (Fotó: AFP/Jim Watson)

Ez az információ új megvilágításba helyezheti a Srí Lankára tartó hatalmas, szingapúri lobogó alatt közlekedő Dali konténerhajó okozta katasztrófát. A hajó arról számolt be, hogy elvesztette az erejét és a manőverezési képességét, mielőtt a híd támasztóoszlopába ütközött.

A mintegy 2,4 kilométer hosszú híd nagy része azonnal összeomlott, és a hídon tartózkodó nyolc építőmunkást a vízbe taszította. Kettőt még aznap kimentettek, másik kettő holttestét szerdán találták meg, négy embert változatlanul keresnek – jelentette be Wes Moore, Maryland állam kormányzója szerdán. A kormányzó beszámolt arról is, hogy a két férfit egy furgonban találták meg, a híd központi elemének roncsa közelében.

Az incidens lezárt egy nagy amerikai kikötőt, ami a félelmek alapján a globális ellátási láncokra is nagy hatással lehet. A nyomozók vizsgálják a baleset okát, a hajó adatrögzítőjének helyreállítása után lehet csak pontos képet kapni a történtekről. A szakértők szerint több tényező is hozzájárulhatott a híd összeomlásához.

 

Szennyezett üzemanyag okozhatta a balesetet?

A nyomozók azt vizsgálják, hogy a szennyezett üzemanyagnak lehetett-e szerepe a hajó teljesítményének elvesztésében. A szennyezett üzemanyag problémákat okozhat a hajó motorjaiban és az hatással van az energiatermelésre is. „Ez egy igazán nagy hajó, és az a lendület és energia, amivel közlekedik, még néhány kilométeres óránkénti sebességnél is óriási” – mondta Sanjay Raja Arwade, a Massachusetts Amherst Egyetem építőmérnöki professzora.

Press Conference By Governor Wes Moore And Pete Buttigieg At Baltimore Bridge Collapse
Maryland kormányzója, Wes Moore (balra) és Pete Buttigieg, az Egyesült Államok közlekedési minisztere (jobbra) sajtótájékoztatót tart az összeomlott Francis Scott Key híd helyén Baltimore-ban, Maryland államban, 2024. március 26-án (Fotó: AFP/NurPhoto/Kyle Mazza)

Pete Buttigieg közlekedési miniszter is azt nyilatkozta, hogy a baltimore-i Francis Scott Key hídba ütköző és elpusztító teherhajónak „elképzelhetetlenül nagy” ereje volt. „Nehéz megbecsülni annak a fizikai erőnek a nagyságát, amely letarolta ezt a hidat” – mondta Buttigieg az ABC News-nak adott interjújában.

 

Az elavult tervezés is közrejátszhatott

A közlekedési miniszter szerint a Key híd „egyszerűen nem úgy készült, hogy ellenálljon egy több mint kilencvenezer tonnás hajó közvetlen becsapódásának“. A Key Bridge 1977-ben készült el. Akkoriban a hajók, amelyek alatt áthaladhattak volna, sokkal kisebbek voltak, mint a mai behemótok, beleértve a 95 ezer bruttó tonnás Dalit is.

Azok a hajók, amelyek akkoriban átkeltek Baltimore kikötőjén, össze sem hasonlíthatók a maiakkal

– mondta Norma Jean Mattei, az Amerikai Építőmérnöki Társaság egykori elnöke. „A híd élettartamok olyan hosszúak – néha több mint száz év –, hogy a szerkezettel szemben támasztott követelmények megváltozását nehéz előre látni” – mutatott rá egy professzor.

 

A floridai híd összeomlása „ébresztő” az egész tengerészeti ágazat számára

„Delfineket” – védőkorlátokat – helyeztek el a Francis Scott Key híd közelében, de az nem akadályozta meg, hogy a hajó ledöntse a hidat. Úgy tűnik továbbá, hogy a hídon nem voltak „sárvédők” – ami egy védőréteg a hídpillér körül –, amely elnyelhette volna az ütközést. „Ha a Key hidat az 1990-es évek után kidolgozott kritériumoknak megfelelően tervezték volna, azt hiszem, kibírta volna ezt az incidenst” - mondta Sherif El-Tawil, a Michigani Egyetem építő- és környezetmérnöki professzora. David Knight, az Institution of Civil Engineers munkatársa elmondta, hogy az összeomlást követően a hídüzemeltetők szerte a világon megvizsgálják, hogyan biztosítsák, hogy hasonló katasztrófa ne fordulhasson elő még egyszer.

„A következtetést levonjuk, és ezek segítenek nekünk még biztonságosabb hidakat tervezni és építeni” – mondta.

A közlekedési miniszter szerdán megerősítette, hogy a Biden-kormányzat prioritásként kezeli a híd mielőbbi újjáépítését. Arra vonatkozólag nincsenek becslések, hogy ez a folyamat mennyi ideig tart, a híd eredeti megépítése öt évig tartott.

Borítókép: A Maxar Technologies által 2024. március 26-án közzétett műholdképen a baltimore-i Francis Scott Key híd látható, miután a szingapúri lobogó alatt közlekedő Dali teherhajó nekiütközött a szerkezetnek, és az összeomlott (Fotó: AFP/Maxar Technologies)


 


 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.