Egy orosz An–124-es szállítógépről készültek fotók az iráni Iszfahánban található légibázison. Ez történetesen az a bázis, ahol az iráni pilótákat a Szu–35-ös vadászgépek kezelésére képzik ki. Az egyelőre meg nem erősített információk szerint az óriás szállítógép gyomrában Szu–35-ösök rejtőzhettek.
Oroszország novemberben átadta az első két Szuhoj Szu–35-ös vadászgépet Iránnak – írja a Flug Revue szakportálra hivatkozva az RBC-Ukraine ukrán hírportál. Az átadási ceremóniára a komszomolszki-na-amure-i repülőgépgyárban került sor.
A gépeket szétszerelt állapotban, egy An–124-100-as szállítógéppel juttatták el Teheránba, a Mehrabad repülőtérre. Innen a hamadáni harmadik taktikai légibázisra szállítják őket, ahol újra összeszerelik a vadászgépeket.
Az eredeti tervek szerint Irán huszonöt Szu–35-öst rendelt, hogy lecserélje az elavult Grumman F–14A Tomcat vadászgépeit Iszfahánban. Az újabb hírek azonban arról szólnak, hogy a megrendelést ötven gépre növelték. Ez lehetővé teszi Irán számára, hogy a hamadáni 31. Taktikai Vadászrepülő Ezred elavult F–4E Phantom II gépeit is nyugdíjazza.
A Szu–35 egy 4++ generációs, többcélú vadászgép, amelyet a Szu–27 továbbfejlesztéseként hoztak létre Oroszországban. Fejlett hajtóműveinek és nagy hatótávolságú radarjának köszönhetően kiemelkedő manőverezőképességgel és célfelderítési képességekkel rendelkezik. A gép sokféle fegyverzettel felszerelhető, ami alkalmassá teszi különböző harci feladatok végrehajtására.
A Szu–35 vadászgépek beszerzése jelentős lépés Irán légi erejének modernizálásában, és potenciálisan megváltoztathatja a regionális erőviszonyokat. Ráadásul Irán nem csak a modern vadászgépekből vásárolt be, a tavaly novemberben kötött megállapodás részét képezte Mi–28-as támadó helikopterek és Yak–130-as kiképzőgépek beszerzése is.
Borítókép: Szu–35-ös vadászgépek. Illusztráció (Forrás: NurPhoto via AFP)