A YouTube története egy merész és újszerű ötlettel kezdődött, amelyet három egykori PayPal-alkalmazott, Chad Hurley, Steve Chen és Jawed Karim dolgozott ki. A 2000-es évek elején az online világ gyors fejlődésen ment keresztül, azonban a videók megosztása még mindig bonyolult és körülményes folyamat volt. Az internetes kapcsolatok sebessége korlátozott volt, és a fájlok mérete miatt nehézkes volt az online videók elérése vagy megosztása.

Fotó: AFP
A YouTube ötlete egy vacsorapartin fogalmazódott meg, ahol a három alapító arról beszélgetett, hogy milyen nehéz egy egyszerű videót online megosztani.
Az egyik konkrét inspirációt a 2004-es Super Bowl döntőjén történt „wardrobe malfunction”, vagyis Janet Jackson ruhabalesete adta, amelynek felvételét az emberek kétségbeesetten próbálták megtalálni az interneten, de akkor még nem létezett erre alkalmas platform. Egy másik fontos esemény a 2004-es indiai-óceáni cunami volt, amelyről rengeteg amatőr felvétel készült, de ezek elérése és megosztása nehézségekbe ütközött.
A három barát felismerte, hogy az internet fejlődése ellenére nincs olyan weboldal, amely lehetővé tenné a felhasználók számára, hogy egyszerűen tölthessenek fel, nézhessenek és osszanak meg videókat.
Az alapítók kezdetben egy videós társkereső oldalt képzeltek el, amelynek neve „Tune In, Hook Up” lett volna. A felhasználók bemutatkozó videókat tölthettek volna fel, amelyeken elmondják, hogy milyen partnert keresnek. Az elképzelés szerint az érdeklődők hasonló formátumú videóüzenetekkel válaszolhattak volna egymásnak, megkönnyítve ezzel a virtuális ismerkedést. Végül rá kellett döbbenniük, hogy az emberek nem akarnak ilyen személyes videókat nyilvánosan közzétenni, ugyanakkor a platformra elkezdtek mindenféle más típusú videókat feltölteni – például állatos, sport- és családi felvételeket.
Ezt a jelenséget látva az alapítók úgy döntöttek, hogy feladják az eredeti társkereső koncepciót, és inkább egy általános videómegosztó platformmá alakítják a YouTube-ot.
A stratégiai váltás gyors sikert hozott, hiszen végre egy könnyen kezelhető, gyors és ingyenes videófeltöltési lehetőséget biztosító oldal jött létre.
Február 14-én, Valentin-napon a három alapító hivatalosan is bejegyeztette a YouTube domain nevet, és elkezdtek dolgozni a platform első verzióján. Az oldal májusban béta verzióban elérhetővé vált, majd 2005 novemberében hivatalosan is elindult.
Az első videót Jawed Karim, az egyik alapító töltötte fel 2005. április 24-én Me at the Zoo (Én az állatkertben) címmel. A 19 másodperces felvételen Karim a San Diego-i állatkert elefántjai előtt áll, és röviden megjegyzi, hogy „ezeknek az állatoknak milyen hosszú ormányuk van”. A YouTube első hónapjaiban a platform gyorsan elterjedt a felhasználók körében.
A nagy áttörés 2005 szeptemberében következett be, amikor egy Nike-reklám lett az első olyan videó, amely elérte az egymilliós nézettséget.
A videóban a brazil futballista, Ronaldinho látható, amint az Aranycipő díját kapja meg. Ez a reklám nemcsak az első virálisan terjedő YouTube-videó lett, hanem azt is megmutatta, hogy a platform hatalmas potenciállal bír a reklámozásban.