Siska-Szabó Hajnalka nem a Zazar folyót, a templomtornyot, a boglyát, a megszokott tájelemek eldorádóját látja, noha lelkében kiirthatatlanul dörömbölnek eme lenyűgöző szépségek, hanem a hagyományos tájszerkezet pszichológiailag, érzelmekkel telített absztrakcióját. Amiben a folthatások, a hullámzások egyúttal a benső remegéseit közvetítik.
A korábbi alapszínek (kék, zöld, viola) most is élnek, de lehetetlen nem észrevenni a metaforikus gazdagságú sárga – fényszimbólum a Nap – hangsúlyos jelenlétét. Amely szinte zsolozsmaként funkcionál.

Fotó: Teknős Miklós
Akár nonfiguratív tájképen tapasztaljuk ezt – lásd a Fényfolt című diptichont –, akár a gótikával a szakralitást is megidéző festményeken (Fénnyé válva, Fénysövény, Áhítat), mintha valaminő belső vándorutat járnánk. A mező, a víz, a levegő épp a sajátságos látásmódtól áttüzesedik. Ennek az áttüzesedésnek drámai megnyilvánulásai (Elsüllyedt világ, Örvény) és hallatlanul finom remegései is is vannak (Komáromi színterek, Fényben oldva, Esti hangulat).
Amit látunk, azok jobbára természetképek, az alapmotiváció legalábbis ezt tükrözi; ám mégsem az édeni kert bolyhosan vidámító gazdagsága jelenik meg előttünk, hanem – elsősorban az uralkodó hideg színek (és nemcsak azok) miatt – a tájszerkezetbe ivódó, azt erősen megbolygató látomás (Fényrezdülések, Hullám).
Innen a sugallat, ha érteni akarjuk az expresszíven megfestett félfigurális, félabsztrakt akrilokat, merüljünk meg a művész belső köreiben. Amely itt-ott a vox humanán túl a szakrális mezővel is érintkezik. Nem kevésbé érdekesek időjátéknak tetsző vásznai (A múlt és a jövő árnyai I–III.): az ecset itt közvetít, de sosem didaktikusan.
Siska-Szabó Hajnalka fényittassága – még a legsötétebb színeivel is át akarja törni a sötétséget – alighanem (volt róla szó) a nagybányaiságból fakad. A tiszta sugár mindent átvilágító erejéből.
Csodának éli meg a Napot a tükröződő vízen, mintha eme káprázat magában foglalná érzelmi libikókáját is (Zöld hangulat, Aranyba I.). Ám van úgy, hogy derűs lénye némelykor keskeny pallón egyensúlyoz. De a Magány szemlélődő fájdalmában ugyancsak ott a bujkáló fény fölszabadító hatása.