A torzító értékleleplezésnek – ezért karikatúra a karikatúra – ezer grafikai formája van. Van, aki a groteszk seprűnyélen lovagló boszorkányra esküszik: minél csúnyább a rajz, annál inkább mutatja az arc különlegességét. Mások épp a csúnyaságban is föllelhető szépséget keresik, hiszen általuk ismerszik meg igazán a tollhegyre kapott alakok fizimiskája.
Gaál Tibor, T-boy nagyítója, viháncos jókedve, a rajzban önmaga szellemiségét is megmutatni igyekvő, leleplező – ugyanakkor az értéket piedesztálra emelő – fintora más utat jár be. Ő leginkább gúnyos mosolyába rejti véleményét. Amikor rajzol, magán is nevet; a nagy személyiségek életművét bekalandozó, csak a rájuk jellemző tulajdonságok, életmozzanatok, motívumok sokaságát fölvonultató rajzi vonulat nála sosem kiegészítő elem, hanem fontos része a figurát leleplező kitárulkozásnak.
Ha a bajszok divatja dívik, akkor ebben (ebben is) mutatkozzék meg hőseink korukhoz, saját eszményképükhöz, önmegjelenésük fontosságához igazodó nagysága (Gróf Széchenyi István kifeszítettjétől Fazekas Mihály Dalít is megszégyenítő kunkorának a szárnyalásáig, Zrínyi Miklóst, Orbán Balázst, Petőfi Sándort, Mikszáth Kálmánt és Kós Károlyt is idevéve, megvan a rituáléja).
Szó se róla, a fotóalapú megközelítésből kell kibontani – enyhén vidor túlzásokkal – az arcra jellemző lényegjegyeket. Faludy György őserdőre emlékeztető hajkoronáját, Kányádi Sándor erdélyi ravaszsággal a világ megannyi csúfságán (nem kevés benne az erdélyi magyar kisebbség megalázása) túllátó gombszemét, Örkény István mosolyba merevült ábrázatát, Nagy László elegáns megrettentségét, Weöres Sándor orfikus kozmoszát, s a kezével (benne világgömb) és lábával labdázó Puskás Ferenc bukást nem ismerő derűjét.

Fotó: Teknős Miklós
Bánki Donátnak automobil a teste, Fazekas Mihály – vajon visszaveri-e háromszor Lúdas Matyi? – egy libán lovagol, Karinthy Frigyes torzított ülőpózban diákká vetkőzik, Dobó István harci öltözetben, áttörhetetlen páncélban, mert szív a bordája, várja a törököt. Lényeges mozzanatok, hiszen ezzel is nő – minden rajz egyben művelődéstörténet is – műveltségünk tárháza.