A legrosszabb forgatókönyv a POSZT megszűnése

Továbbra sem nyilatkozik a Magyar Színházi Társaság a hétfőn közzétett döntéséről, amely szerint kilép a Pécsi Országos Színházi Találkozót működtető cégből.

Szilléry Éva
2019. 06. 20. 10:18
Szűcs Gábor
Szűcs Gábor fesztiváligazgató Fotó: MTI/Krizsán Csaba
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Továbbra sem nyilatkozik a Magyar Színházi Társaság a hétfőn közzétett döntéséről, amely szerint kilép a Pécsi Országos Színházi Találkozót (POSZT) működtető cégből. A POSZT fesztiváligazgatója, Szűcs Gábor a Magyar Nemzetnek korábban arról beszélt, hogy a három éve konszenzussal felállított szakmai tanácsadó testület egyetértésben határoz a fesztiválról, a felmerülő kritikák mellett a pécsi tíznapos seregszemle békességben zajlik. Hozzátette: úgy tűnik, látszólagos az egyensúly, hiszen egyeseknek szúrja a szemét az új rendszer, azoknak, akik a POSZT ürügyén szakmai vitát kívánnak robbantani.

– Nem a színházi fesztiválról, hanem egyéb, régi időkre visszanyúló szakmai, kultúrpolitikai vitákról lehet szó, ami az országos mustra ürügyén pattant ki hétfőn – mondta a Magyar Nemzetnek Szűcs Gábor.

Ismert, a Magyar Színházi Társaság hétfőn közleményt adott ki, melyben a Pécsi Országos Színházi Fesztivál Közhasznú Nonprofit Kft.-ből történő kiválását adta hírül; a másik két tagot, a Magyar Teátrumi Társaságot (MTT) és a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft.-t hivatalosan nem tájékoztatta. A közlemény szerint nem áll módjukban megfelelően gyakorolni tulajdonosi és ellenőrzési jogaikat, ezért mondanak le tulajdonukról, felajánlva azt az MTT-nek. Keszég Lászlótól, a szervezet elnökétől szerettük volna megtudni, mi húzódik a döntésük mögött, de nem nyilatkozott.

Információink szerint nemcsak fesztivált működtető tulajdonosok, de a Magyar Színházi Társaság tagjai sem voltak egyöntetűen tájékoztatva a lépésről.

Az 1982-ben Budapesten útjára indított Országos Színházi Találkozó, a következő években amolyan vándorló fesztivállá fejlődött, évről évre más-más vidéki nagyváros adott helyet neki. 2001-ben, Jordán Tamás vezetésével találta meg állandó helyét Pécsett. A találkozó többségi tulajdonosa 12 éven át Baranya megyeszékhelye volt, a fennmaradó egyharmad részben pedig a Magyar Színházi Társaság volt a tulajdonosa. Hét éve fordulat állt be a tulajdonosi körben: a Vidnyánszky Attila vezette Magyar Teátrumi Társaság is bekerült, így mára kétharmadban a Zsolnay Örökségkezelő Nonprofit Kft., a maradék harmadon egyenlően osztozva a két szakmai szervezet alkotja.

Részben mert a megváltozott tulajdonosi szerkezet feszültséget teremtett a szakmában, másrészt mert tizenöt évig szabályzat nélkül működött a POSZT, 16 tagú szakmai tanácsadó testületet állítottak fel Hegedűs D. Géza elnökletével. A testület lefektette a fesztivál szabályait, és személyi működési kérdésekben – többek között a versenyprogramok válogatóinak személyéről – évről évre döntést hozott. A fesztivált működtető tulajdonosok idén újabb három évre egyhangúlag bizalmat szavaztak Magyar Attila ügyvezetőnek és Szűcs Gábor fesztiváligazgatónak.

Szűcs Gábor fesztiváligazgató
Fotó: MTI/Krizsán Csaba

A sajtóban megjelent kritikák valamelyest előrevetítették a POSZT idei botrányát. Az egyik hírportálon megjelent írás a színházi szakma működését kibeszélő vitákat hiányolta a fesztiválról, az elmúlt években pedig az is felvetődött, hogy a korábbi hagyományok szerint miért nincsenek nagyobb számban meghíva a szakma képviselői.

Szűcs Gábor emlékeztetett: a POSZT 75-75 millió forintos kormányzati és városi támogatással indult el Pécsen 2001-ben, amelyből évről évre lefaragtak. Ma a Zsolnay-negyed harmincmillió forintos városi önrésszel járul hozzá, a kormányzati részről pedig hetvenmillió forinttal egészül ki a fesztivál büdzséje.

– A mindenkori menedzsment POSZT-finanszírozása tehát nagy küzdelem eredménye. Létrehoztunk egy alapot, amelyből a színészek lent maradhatnak pár napra. A szakma nyári időbeosztása egyébként nagyot változott húsz év alatt: hosszabb az évad, több a forgatás, és szinte egész nyáron játszanak a művészek. A szakmai-működési vitákat tekintve azt gondolom, elvben bármiről szó eshet a tíz nap alatt, nagy kérdés, hogy Pécsett kell-e megvitatni a kultúrpolitikai döntéseket – tette hozzá a fesztiváligazgató.

A fesztivál megújításának szándéka Vidnyánszky Attila néhány hete az M2-nek adott interjújából is kiviláglik. A Nemzeti Színház igazgatója szerint visszaállhatna a kezdeti „utazós fesztivál” forma. Erre a POSZT sajtótájékoztatóján érkezett válasz a város képviselői részéről: hangsúlyozták, ragaszkodnak a fesztiválhoz, amit a jövőben plusz tízmillió forinttal támogatnak.

A fesztivál taggyűlésén válhat hivatalossá a Magyar Színházi Társaság kilépésének szándéka, és akkor derül ki, a másik szervezet elfogadja-e a fennmaradó tulajdonrészt. Vidnyánszky Attila az MTT pénteki ülése előtt nem nyilatkozik a változásról.

Az is kérdés, hogy ha kilép az egyik szervezet, miként reagál a színházi szakma egésze, lehet-e a jövőben még országos színházi találkozóról beszélni. Tény, hogy a POSZT szempontjából az lenne a legrosszabb forgatókönyv, ha a Magyar Színházi Társaság lépése a találkozó szétesését eredményezné.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.