Gyerekkori legjobb barátom szólt, nincs-e kedvem elmenni egy szalagavató bálra a Ganz-
Mávag Művelődési Házba. – Ki játszik? – kérdem. – Mittomén! – hangzik a válasz. De mindegy is: buli van, menjünk!
A nyomasztóan magas, barátságtalan hodály megtelt táncoló párokkal: öltönyös, fehér inges, nyakkendős fiúkkal, sötét miniszoknyás, fehér blúzos lányokkal. A színpadon a fényorgona villódzó színeinek keskeny nyalábjában hét muzsikus hangszere ontja magából a kor ismert és legkedveltebb dalait. Még a miniszoknyás lányokról, a sokat ígérő táncról is elfeledkezve, közvetlen közelről, tátott szájjal bámuljuk a zenekart. Valami egészen új dolog készülődött ekkor. Valami zenei csoda. Nyitott szánkat még akkor sem csuktuk be, amikor a középen álló két, sapkás, bajszos, szakállas, szemüveges, kissé korosabb férfi közül az idősebb, a testesebb mikrofonba mondja a zenekar nevét: Bergendy együttes. Amelyet egy életre megjegyeztem, merthogy a Bergendy együttes neve alatt egészen másra számítottunk. 1970-et írtunk akkor.
Mit sem tudtunk arról, és nem is igazán érdekelt bennünket, hogy az ország egyik legrégebbi, a Bergendy fivérek – István és Péter – alapította tánczenekara már 1959-ben a közgazdasági egyetem ifjúsági jazzegyütteseként a nevezett intézményben szolgáltatta a talpalávalót táncolni vágyó egyetemi hallgatóinak. István, aki már gyermekként elkötelezte magát a zene mellett, klarinétozni tanult. Kitűzött célját, a konzervatóriumot egy évre rá érte el. Műszaki egyetemi tanulmányai mellett minden szabadidejét a zenének szentelte: egy rock and roll- és jazz-zenekar mellett a Műegyetem Szimfonikus Zenekarában, később a Tóth Zoltán Big Bandben, majd hivatásos muzsikusként a Fővárosi Nagycirkusz Big Bandjében fújta alt-, illetve baritonszaxofonját. 1962 ősze óta vezette a Bergendy együttest, amely szép és hosszú pályaívet írt le. A Budai Ifjúsági Park házi zenekaraként indultak, télen a Dália presszóban kaptak lehetőséget. A Kár a benzinért című filmben Szörényi Leventével szerepeltek, aki testvérével együtt szívesen belépett volna a csapatba. A fúzió mégsem jött létre, miután a zenekarvezető ódzkodott akkori basszusgitárosát Szörényi Szabolcsra cserélni. Képzett muzsikusok lévén a Magyar Rádió és Televízió legfoglalkoztatottabb formációja lettek, 1967-től európai – többek között svájci – turnén vettek részt, ahonnan egy helybéli dobossal, René Gubbelmannal tértek vissza.