Megvadult gall kakasok tépdesik, sebzik meg a szárnyaszegett turult, hátuk mögött az angol oroszlán, az orosz medve és az amerikai sas tétlenül – vagy cinkosan? – nézi az egészet. Igazi történelmi kakasviadalt festett Medgyessy-Kovács Gyula, aki nem hétköznapi módon akarta ábrázolni Trianont. A balatonfüredi műteremházában alkotó festőművész a képeit nem ecsettel, hanem a kezével és a tenyerével festi, ez a védjegye. Már az akadémia elvégzése óta ezt a technikát használja, mint mondta, „egyszerűen ez jön ki belőlem”, mert így sokkal kifejezőbben bánhat a festékekkel. Trianont akarta ábrázolni, és ehhez a témához talán illik is ez a vadság.
– Érzelmi okokból festettem meg ezt a képet. Minden normális magyar ember szívében benne van ez a tüske, ám sokaknak keveset mond Trianon, velük is meg kell értetni, hogy mit tettek velünk. Olyat akartam, amit még senki nem csinált. Zászlóval, Nagy-Magyarország-sziluettel, hasonlókkal szokták ábrázolni Trianon témáját, több hónapig gondolkodtam azon, hogyan lehetne elmondani azt, ami akkor velünk történt. Akkor jutottak eszembe az állatszimbólumok. Először is a turul – mondta a festőművész.

A turullal kezdte, amit megtámadnak a gall kakasok, és ha jól figyelünk, a tollaik színében nemcsak a francia, hanem a kisantantállamok színeit is felfedezhetjük.
– A bika a középkorban és azelőtt is nagyon sok nemzetnek volt a szimbolikus, szent állata, a képen Európát jelképezi: hátán a keresztre feszített Magyarországot hordja, akárcsak Krisztus az emberiség bűneit, és ráfolyik annak vére.
És Európa a mai napig hátán hordja ezt a terhet, azt a bűnt, amit a magyarság és Magyarország ellen elkövettek 1920-ban. Európa ezt a mai napig nem tisztázta, Magyarországot nem rehabilitálták.
Amerikát sassal ábrázoltam, mivel akkor is és most is játssza a világ csendőrét – úgy festettem meg, hogy a szeme mindenhová követ, bárhonnan is nézed. Így próbál bábáskodni a világ felett. A medve és a bika is kissé bambán néz, az oroszlán is passzív. A kakasok viszont vadak, meg vannak őrülve – mondta a festőművész.
A Hajdúságból származó Medgyessy-Kovács Gyula, aki pár évvel ezelőtt kültéri, történelmi pannósorozatot készített Hajdúszoboszló városának, felvetette a városvezetésnek, hogy sorozatát kiegészítené egy új, trianoni témájú festménnyel, melynek ez a műve lenne az alapja.