Szegő György köszönetet mondott a Műcsarnok teljes csapatának, akikkel 2014 óta tartó művészeti igazgatása alatt megvalósították a 150 kiállítást. Mint fogalmazott: e kiállítások felvonultatták a különféle művészetfelfogásokat, a mindig a magasművészetet képviselő alkotókat.
Ezt foglalja össze a Kondor Szilágyi Mária vezető kurátor rendezte tárlat.
Elitista játékszer vagy közintézmény című megnyitójában Sturcz János, művészettörténész a címben megfogalmazott gondolatot kifejtve elmondta:
– A Műcsarnok irányítását mindig túlfűtött indulatok, művészeten belüli hatalmi törekvések és politikai szándékok vették körül. Emiatt született a mondás: a Műcsarnok élén csak megbukni lehet.
A művészettörténész az intézmény körüli téveszméket két csoportba – a nemzetközi szereppel, illetve a hazai kánonképzéssel összefüggőkre – osztotta.

Fotó: Műcsarnok
– Sokan még mindig Néray Katalin korszakát tekintik az aranykornak – mutatott rá Sturcz János.
Néray Katalin művészettörténész 1984 és 1992 között irányította a Műcsarnokot, akit a nyugati nyitás okán becsülnek.
Sturcz János tisztázta: a nyitásban a felső szintű politika iránya mutatkozott meg, amely már az „impexek” korában, pontosan az 1967-es Henry Moore-kiállítással kezdődött, a nyugati hitelszerzés igényével, amikor Néray Katalin még a Kulturális Kapcsolatok Intézete propagandaosztályának ifjú munkatársaként dolgozott.
– Ekkortól alakult ki az az illúzió, miszerint a Műcsarnok, állami csúcsintézményként, egyedül képes magyar művészeket katapultálni a nemzetközi művészeti életbe – emlékeztetett Sturcz János, figyelmeztetve: a rendszerváltás óta sem sikerült egyetlen magyar sztáralkotót sem a világ élvonalába juttatnia.
– Be kellene látni, hogy a nyugati művészeti világ egy zárt rendszer – folytatta gondolatmenetét a művészettörténész, aki rámutatott: ennek ellenére a Műcsarnok hosszú ideig az előre gyártott, nemzetközi konzervkiállítások befogadóhelye, a kizárólagosan nyugati művészeti orientáció bástyája, illetve a belterjes hazai képzőművészet állami kanonizációjának eszközeként működött, kizárva a nagyközönséget és a művészek jelentős részét, elidegenítve a közönséget a kortárs képzőművészettől.