Családi idill családi képeken. Szép, vasalt öltönyök, csipkés szoknyák. Polgári miliő, teáskészletek, kerevetek, szőnyegek, bársonyok. Ki gondolná, hogy egy élőnek álcázott halott is ül az ilyen múlt század eleji vagy XIX. század végi fényképeken? Pedig ül, ráadásul családja kívánsága szerint, hisz akkoriban a post mortem fotográfia rendkívül népszerű volt, a halott családtagok – leginkább gyermekek – emlékét így akarták megörökíteni Amerika-, Anglia-szerte, de akad rá példa Magyarországon is.
És erre a gyászos munkára akadt is jelentkező: a halottfényképező.
Kísérteties hivatás volt ez, hisz akkoriban, ha valaki meghalt, a hozzátartozók mindent megadtak azért, hogy legalább egy fotográfia örökítse meg az elhunytat, mielőtt eltemetnék. Persze a képen olyannak kellett lennie, mintha élne. Mintha még együtt teázgatna a családdal. A világhálón rengeteg post mortem fényképgyűjtemény található, borzalommal vegyes kíváncsisággal lehet böngészni ezeket a szokatlan archívumokat.

Fotó: Printerest
Manapság talán azt gondoljuk erről a szokásról, hogy morbid, furcsa, ízléstelen – pedig a korabeli emberek egyáltalán nem érezték annak. Akkoriban sokkal természetesebben gondolkodtak a halálról, nem választották el a mindennapi élettől, ugyanolyan hétköznapi volt, mint a hetivásár vagy a vasárnapi templomba járás. A családoknak még nem voltak fényképeik, ezért a fotográfia különleges tárgynak számított. Sokan az utolsó kis pénzüket is összegyűjtötték, hogy kifizessék a halottfényképészt.
A családtagok kérése mindössze az volt, hogy a halottat élővé maszkírozzák, a holttesteket sokszor mindennapi élethelyzetekbe állították be.
És persze agyafúrt módon érték el ezt a hatást: állványokkal állították talpra az elhunytat, a gyermeket kis madzaggal rögzítették olyan pózba, mintha csak a házi feladatát írná az asztalon, a függöny mögül valaki megragadta a halott kisfiú fejét, hogy el ne dőljön, vagy épp kedvenc hintalovára ültették. Ám ha a bomlás folyamata már kikezdte a holttestet, és a család ennek ellenére is ragaszkodott a fényképhez, erős gyomor, no meg kozmetikai jártasság kellett ahhoz, hogy az elsorvadt vagy felpuffadt arc vonásait szalonképessé tegyék.
Bán Mórt leginkább a Hunyadi-regényciklusáról ismerjük, no meg azt is tudjuk, hogy az ötszörös Zsoldos Péter-díjas szerző a sci-fi irodalomban is kivívta az őt megillető helyet. A halottfényképezőt olvasva azt hittem, hogy egy mesteri krimivel lesz dolgom, amiben minden a helyén van. Logikus, elmés, egy igazi intellektuális csemege. Csakhogy
A halottfényképező nem krimi, hanem annál sokkal több: egy misztikus megváltástörténet, az amerikai próza legjobb hagyományait, nyelvezetét, hangulatát, bibliai ihletettségét idéző könyvvel van dolgunk