Örkény-uralom a Pécsi Nemzeti Színházban

Orfűn, a tó mellett forgatták Örkény István-sorozatuk közvetkező darabját, amely nyáron, egy vízisí-, kempingágy- és gumimatrac-kölcsönzőben zajlik.

Gőz József Miklós
2021. 02. 12. 9:09
A legutóbbi Örkény ötperces felvétele Orfűn, a tó partján, Győrfi Annával és Takaró Kristóffal Fotó: Pécsi Nemzeti Színház
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szerencséjük van a Pécsi Nemzeti Színház művészeinek. A Orfűi-tavi fényviszonyok olyanok voltak a felvétel tavaszias napján, mint a nyári verőfényben. Így Orfűn, a tó mellett tudták leforgatni Örkény István-sorozatuk közvetkező darabját, amely nyáron, egy vízisí-, kempingágy- és gumimatrac-kölcsönzőben zajlik. Szereplői a legbonyolultabb dolgokban (például Kierkegaard nézeteiben) egyetértenek, de a kölcsönző hölgy nem tudja megérteni, hogy a vendég egy gumimatracot kíván kölcsönvenni….

A járványügyi korlátozások idején a színház alkotói elkérték a jogörökösök hozzájárulását, hogy videóra vegyék Örkény István néhány egypercesét, s ebből sorozatot készítsenek Van egy perced? címmel. Dicséretes, hogy az örökösök a világjárványra való tekintettel ezt ingyen tették lehetővé. Ennek legutóbbi darabja került a nézők elő hétfőn, Győrfi Anna és Takaró Kristóf előadásában.

A legutóbbi Örkény-egyperces felvétele Orfűn, a tó partján, Győrfi Annával és Takaró Kristóffal

Forrás: Pécsi Nemzeti Színház

Nem ez az egyetlen mód, ahogyan a színház pátyolgatja rajongóit, fenntartva érdeklődésüket. Sólyom Katalin (színháziak számára Sólyom Kati, aki 1985-ben megzenésített József Attila-verseket énekelt Köztetek éltem címmel) például Balázs-napon mondta videóra Babits Mihály Balázsolását, a nagy költő gégerákjának tragikus felpanaszolását.

A színházban egyébként folyik a munka. Mostanában éppen a Valahol Európában című darab színpadra állításán dolgoznak. Érdekes, hogy a musical karmestere, Bókai Zoltán 2002-ben e darab kapcsán zongoristaként került a Pécsi Nemzeti Színházhoz. Nemsokára kezdődik a szereplő gyerekek kiválogatása, amelyben alapelvárás a megfelelő énektudás, a hangszín, a muzikalitás. Mivel táncolniuk is kell, a koreográfus a mozgás dinamikáját, összeszedettségét nézi, a rendező pedig a színpadi jelenlétet, a karaktert vizsgálja, hiszen a gyerekeknek egyszerre kell énekelniük, táncolniuk, rögzíteniük az instrukciókat és együttműködni a többiekkel. A bemutatót természetesen a korlátozások feloldása utánra gondolják, ami az ország beoltottságának a függvénye.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.