A Giselle (GisL) a XIX. századi romantikus balett stílusteremtő remekműve, népszerűsége a mai napig töretlen, címszerepe pedig minden balerina álma. Velekei László, a május 13-án bemutatott GisL című előadás koreográfusa úgy véli, hogy ez az egyik legismertebb cselekményes balett a világon, ezért fontosnak tartotta, hogy a Győri Balett repertoárjába is bekerüljön. – Nagyon jól illeszkedik az alkotói attitűdömbe ez a balettelőadás, hiszen érzelmekről és romantikáról szól. Érdekes, hogy a pályám során az összes nagy, egész estés darabomnak nő a főszereplője, ahogy ennek a produkciónak is – hangsúlyozta a koreográfus. Szerinte az előadás arra reflektál, hogy az érzelmeink által válunk emberré, nincs csak jó és rossz, mindig minden árnyaltabb.
Az 1841-ben bemutatott darab Adolphe Adam muzsikájával hódította meg a világot, ám a mostani bemutató valódi kuriózumnak ígérkezik, ugyanis az egyszerre gyönyörű és borzongató történet Lajkó Félix virtuóz hegedűművész zenéjével kel életre.
[embed]https://www.youtube.com/watch?v=xkkJZEIy5bI[/embed]
– Amikor Káel Csaba, a Müpa vezérigazgatója megkérdezte tőlem, hogy tudnék-e együtt dolgozni Lajkó Félixszel, akkor rögtön az vetődött fel bennem, hogy az ő zenei világzenei stílusa vajon abba az irányba viszi-e el a GisL-t, amiről álmodoztam. A közös munka során kiderült, hogy Lajkó Félix az ambient stílusú zene helyett karakteres zenét képzelt el és alkotott. Így attól lett izgalmas az egész, hogy olykor rendkívül sűrű és karakteres, ami például nagyon jól illeszkedik egy városképbe, később egy fájdalmasan gyönyörű hegedűszóló csendül fel, miközben GisL táncát látjuk – mondta az együttműködésükről Velekei László.
GisL, a falusi lány szerelmi csalódása és földöntúli léte történetének esszenciáját egy felvonásba sűrítette össze a koreográfus, akinek minden alkotásnál van egy víziója. A GisL esetében a halálba táncoltatás képe jelent meg előtte, ez alapján kezdett el dolgozni.
– Ha egy táncosnő ki szeretné táncolni Lajkó Félix zenéjének az összes hangjegyét, akkor annak bizony „halál” a vége – mutatott rá Velekei László, aki azt is elárulta, hogy a mai napig azt kéri a táncosoktól: égjenek el a színpadon.

A Győri Balett már negyvenkét éve a klasszikus balett alapjain nyugvó, modern táncszínházi formát képviseli, ám a GisL egyszerre nyújt színházi, balett- és önálló koncertélményt. A klasszikusbalett-elemek mellett a kortárs tánc is megjelenik benne. Az alkotók és a táncosok részéről nemcsak szakmai, hanem emberi összefogásra is szükség volt ahhoz, hogy az előadás megszülethessen. – A jelenre reflektáló GisL azt üzeni számunkra, hogy a művészet mindenek felett áll, nem szabad semmit feladni. Olykor szükség van arra, hogy túllépjünk önmagunkon, és elengedjünk dolgokat – mondta a koreográfus, aki arra is felhívta a figyelmünket, hogy a díszlet a mai rideg, érzelem nélküli és felgyorsult világunkat tükrözi.