Lehetetlen küldetés a Halálos iramban 9.

A kilencedik részénél jár a Halálos iramban széria, amely a sok visszatérő miatt már nem halálos és nem is az iramról szól. A melo­drámába hajló benzingőzös tesztoszteronbomba mégis a pandémia utáni első popcornmozi, amely visszacsábíthatja a nézőket – harcsak nem olvassák el előbb a kritikákat.

2021. 06. 25. 8:20
(from left) Ramsey (Nathalie Emmanuel) and Dom (Vin Diesel) in F9, directed by Justin Lin. Fotó: UIP DunaFilm
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emlékszünk, amikor Dominic Toretto (Vin Diesel) még DVD-lejátszókat lopkodott Los Angeles környékén? Az igaz történet alapján készült film gyorsan pörgő, valódi versenyjelenetei az ezredfordulón felüdülést jelentettek a biztonságos zöld háttér előtt forgatott akciófilmek tömkelegéhez képest. Az elmúlt húsz évben azonban Toretto családja pontosan abba a CGI-klisétömegbe süllyedt, amiből – mivel a kilencedik részben már az űrben is jártak – legfeljebb az időutazás tudná kihúzni a sorozat kétrészes fináléjában.

Pedig nagy remények fűződtek a Halálos iramban 9.-hez. Justin Lin, aki az ötödik résszel új irányt adott a lassan moziból kiszoruló franchise-nak, megkapta feladatként, hogy az elmúlt részekben önmaga paródiájává váló sorozatot vezesse vissza a realitás talajára. A fizika törvényeinek betartását sosem vártuk el a Toretto-csapattól, azonban a kilencedik részre mintha még Justin Lin is kifogyott volna a szuszból. Ugyanis nem történik más, mint ismételgetik az előző (nem csak Halálos iramban) filmek jeleneteit. A Közép-Amerikában zajló üldözés a negyedik rész fináléjába is illene. A zárójelenet nagy autós csatája szinte kockáról kockára másolja az ötödik rész utolsó képsorait. Helen Mirren Magda­lene Shaw-ja ugyanúgy vezet, mint Paul Walker Brian O’Connorje, John Cena Jacob Torettója pedig ugyanúgy kap kulcsot, mint azt Dom kapta Briantől a történet kezdetén. Teherautó pördül meg, akárcsak a Christopher Nolan Sötét lovagjában, az edinburgh-i utcai üldözés pedig mintha a Bosszúállók: Végtelen háborúból származna. Az egyetlen újdonság egy tűzvörös Pontiac Fiero kilövése az űrbe, bár hogy hőseink miért viselnek közben mélytengeri búvárruhát, azt senki ne kérdezze. Mint ahogy azt se, hogy egy idegen országban lezuhant repülőgépért miért egy autóőrült csapat megy nyomozni, vagy azt se, hogy az oszlopokat meghajlítani képes óriásmágnes vajon miért immunis az autók tengelyei­re, sebváltóira és csupa olyan dologra, amelyet beépítenek a klasszikus amerikai autókba.

Megan Ramsey (Nathalie Emmanuel) hacktivista és a korábbi bűnöző és utcai versenyző Dominic Toretto (Vin Diesel)
Fotó: UIP-Duna Film

Mindez viccesnek is tűnhet, ám Lin – néhány korábbi filmjéhez hasonlóan – itt is a mennyiséget választja a minőség helyett. Annyi szereplőt mozgat a korábbi filmekből, hogy nem csoda, hogy az egyébként faék egyszerűségű történet csak 143 percbe fért bele. Dom és Letty (Michelle Rodriguez) egy elhagyott farmon neveli Dom kisfiát. Majd megjelenik Roman (Tyrese Gibson), Tej (Ludacris Bridges) és Ramsey (Nathalie Emmanuel), hogy a nyugodt életet megzavarva csatába hívják a párost. Fél óra után kiderül, hogy az ügyeletes főgonosz nemcsak a korábbi filmekből visszatérő Cipher (Charlize Theron) vagy az aktuális európai rossz­fiút játszó Otto (Thue Ersted Rasmussen), hanem Dom annyira rég elveszett öccse, Jacob (John Cena) is, hogy nyolc részen keresztül meg sem említették a létezését.

A két Toretto testvér kapcsolatát flashbackekből ismerhetjük meg, a jelenben viszont mindössze nagyon jelentőségteljes nézésekre futja Cena nem túl meggyőző negatív hősétől. Míg Dwayne Johnson turbófokozatra állította a franchise-t, Cena belesimul a környezetbe. A többiek hozzák az elvárhatót: Diesel a szoborszerű kiállást, Ludacris és Gibson a néhol kínosan ostoba humorfaktort, Rodri­guez és a Toretto húgát, Miát alakító Jordana Brewster pedig a 2021-ben kötelező erős női karaktereket. Mia visszatérése ugyanakkor elég esetlen, mivel elvileg a gyerekeket Dom régi harcostársánál, Briannél hagyta. A közönség tisztában van vele, hogy Brian soha nem fog megjelenni a vásznon, hiszen a széria a tragikus autóbalesetben elhunyt Paul Walker nélkül folytatódik. Mégis elég visszás, hogy a mindenben barátja mellett álló karakter hirtelen hagyja, hogy felesége vívja meg csa­táit, míg ő gyereket nevel.

A közönségkedvenc Han (Sung Kan) visszatérése szintén sutára sikerült. Körülbelül két mondattal intézik el, hogyan nem halt meg valójában a hatodik részben, és további öttel, mi történt vele azóta. Han visszatérése Lin szívügye volt, miután a #justiceforhan mozgalom felhívta figyelmét a karakter kiírására. Mivel Han az egyik legjobb karakter, valószínűleg az ő logikai bukfencekkel tarkított visszahozását bocsátja meg leginkább a közönség.

Az egész filmre jellemző melankóliát és az ész nélküli forgatókönyvi lyukakat már lehet kevésbé. Ugyanakkor lehet, hogy – mivel ez az első igazi popcornmozi a pandémia után – a közönség megengedőbb lesz, és a bezártság elől menekülve tódulni fog a moziba, annak ellenére, hogy csak a franchise egyik leggyengébb láncszemét tekintheti meg.

Hosszú sorozatoknál normális, hogy változik az alapfelállás, így lett a Mission: Impossible-filmekből James Bond-film, a Bond-filmekből Daniel Craig alatt Bourne-film, a Halálos iramban-ból pedig Mission: Impossible. Ám Dom és csapata lehetetlen küldetés elé állítja a nézőt, amikor elvárja, hogy a kilencedik rész alapján motorbőgetve várja a két záróepizódot. A közönségnek ugyanis csak az jár a fejében, hogy az űrutazás után mi következhet még, főként, hogy a hetedik rész felhőkarcolóról felhőkarcolóra való autós ugrálása izgalmasabb, érdekesebb és főként mindig hihetőbb volt, mint a Pontiac útja.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.