Elsőként 1934-ben rajtolt a Kékszalag, Európa legrégebbi és leghosszabb távú vitorlás tókerülő versenye, amely mára a Magyar Vitorlásszövetség legnagyobb rendezvénye lett. A jellemzően balatoni hajózásra épülő, de a nemzetközi viszonylatban is jelentős magyar regatta az európai sportkultúra meghatározó eseménye, így a Magyar Nemzeti Levéltár úgy döntött, hogy az Europeana sportprogramhoz kapcsolódva összegyűjti a sportághoz kapcsolódó írásos emlékeket. A levéltár nemzeti kulturális örökségünk fenntartása érdekében végez gyűjtőköri tevékenységet, a felajánlott dokumentumok szakszerű kezelésével, nyilvántartásával a jövő generációi számára is megőrzi történelmünk forrásait.
„Egy 140-160 km-es navigációs verseny – a partok érintése nélkül – nagy figyelmet, hajós felkészültséget, vitorlázótudást és egész embert kíván. Éppen ezekért a hajós erényekért óhajt a Hungária Yacht Club egy versenyt kiírni, amelynek első díja a Balaton kék szalagja volna” – így szólt az eredeti versenykiírás 1934-ben. És hogy miért kék a szalag? A Magyar Vitorlásszövetség tájékoztatása szerint valamikor a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbócán a kék szalagot. Ezt a tradíciót később átvették a gőzösök, majd az európai tavakon rendezett versenyek győztese is az árbóccsúcsára köthette a leggyorsabbnak járó elismerés jelképét. Ezt a szokást ültette át a Balatonra a Hungária Yacht Club 1934-ben, a verseny neve az idők folyamán fogalommá vált, ma már egybeírjuk: Kékszalag.
1942-ig kétévente rendezték meg a versenyt, a háború miatt azonban néhány esztendő kimaradt, és csak 1947-ben került sor újra a Kékszalagra. Ekkor nevezési díj sem volt, sőt még a résztvevők kaptak egy-egy oldalszalonnát, így iparkodott a rendezőség feléleszteni a versenykedvet. A „leglassúbb győztes” eredmény 1953-ban született, mivel olyan gyenge szél fújt, hogy a Nemere II. 75-ös cirkáló negyven óra alatt ért célba. Ugyanez a hajó futotta meg a legendás rekordot is: 1955-ben 10 óra 40 perc alatt kerülte körbe a Balatont. Ezt a fantasztikus rekordot csak 57 évvel később, 2012-ben sikerült megdöntenie egy hightech anyagokból készült katamaránnak, amely 2014-ben újabb rekordot ért el 7 óra 13 perces idővel. A verseny legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas, aki összesen tizenkét alkalommal tudott győzni.