Az NKA Hangfoglaló program Magyar könnyűzenei örökség megőrzését támogató alprogramja harmadik alkalommal szervez rocktörténeti fotókiállítást. Először Somló Tamás saját készítésű képeiből állítottak össze tárlatot, ami a budapesti Akvárium Klub mellett Debrecenben és Szentendrén is látható volt. Vértes György fotóiból 2020-ban született kiállítás, ami a pandémia okozta kényszerszünet ellenére kilenc városba juthatott el, majd az idén februári, budapesti utolsó bemutató után a képek három, könnyűzenei oktatási intézménybe kerültek, hogy a tantermeket és a folyosókat díszítsék. Az alprogram működtetői úgy döntöttek, hogy 2022-ben az öt évvel ezelőtt elhunyt Szalay Zoltán képeiből válogatnak könnyűzenei témájú fotókat, így született meg az Azok a rockzenészek – Ahogyan Szalay Zoltán látta őket című, nyolcvan képből álló összeállítás.
Nézz, láss, gondolkodj, majd exponálj, és akkor jó kép születik! vallotta Szalay Zoltán (1935–2017) Pulitzer-emlékdíjas és Táncsics-díjas fotográfus, aki elindítója és három évtizeden keresztül rendezője volt a Magyar Sajtófotó Pályázatnak és Kiállításnak.
Szalay Zoltán 1954-ben kezdte a pályáját, harminc éven át dolgozott a Rádió és Televízió Újságnak, illesztve fotózott a Tükör és az Új Tükör újságoknak is. Megalapítója és vezetője volt a Magyar Hírlap, a Kurír és a Blikk fotórovatainak, miközben a Kaposvári Egyetemen és a MÚOSZ Bálint György Újságíró Iskoláján is tanított. Talán nem túlzás azt állítani, hogy fotósgenerációk nőttek fel a keze alatt. Életművéből néhány évvel ezelőtt Azok a hatvanas, hetvenes évek, illetve Azok a nyolcvanas, kilencvenes évek címmel jelentek meg fotóalbumok Parti Nagy Lajos képmelléírásaival.
Az Azok a rockzenészek című kiállítás Szalay Zoltán 1959 és 1989 közötti fotóiból vonultat fel nyolcvan darabot. A válogatásban helyet kaptak a könnyűzene hátterében dolgozók éppúgy, mint a rajongók, a legendás helyszínek, és bizony azok a zenészek és énekesek is, akik a maguk idején „sztárnak” számítottak, ma viszont már kevesebben emlékeznek rájuk.
A kiállítás érdekessége, hogy az Illés együttesről húsz év különbséggel, az Omegáról és Zoránról pedig negyedszázad eltéréssel készült képeket is bemutat. Egyedülálló különlegességek azok a fotók, amelyek a Magyar Rádió stúdióiban készültek Koncz Zsuzsáról, Máté Péterről, Tolcsvay Béláról, Tolcsvay Lászlóról és a trióról, a Kaláka együttesről a Kócbabák vokálegyüttesről, és azok is, amelyek a Sándor Pál által 1972-ben rendezett Add a kezed című film forgatásán készültek az Illés-együttes tagjairól.
Azok a rockzenészek – Ahogyan Szalay Zoltán látta őket kiállítással első alkalommal Szolnokon találkozhatott a közönség, ahonnan Budapestre, az Óbudai Társaskör Pincegalériájába érkezik az anyag. A Szalay Zoltán képeiből válogató tárlatot 2022. június 30-án 16 órakor a jó néhány fotón feltűnő Debreczeni Ferenc, Kossuth- és Liszt-díjas zenész, az Omega dobosa nyitja meg László Ágnes újságíró, a fotós özvegyének társaságában. Az egy hónapon keresztül megtekinthető kiállítás első látogatóit Vass Lajos, az Óbudai Társaskör igazgatója is köszönti. A nemcsak a helyszínen, de a poptortenetiemlekpont.hu weboldalon is elérhető fotókat Bajnai Zsolt, a Hangfoglaló Program elindítója válogatta.
Borítókép: Erkel Színház, a Táncdalfesztivál döntője. Az Illés-együttes: Szörényi Szabolcs, Szörényi Levente, Bródy János, mögöttük Illés Lajos és Pásztory Zoltán (Fotó: Fortepan/Szalay Zoltán)