Az NKA Hangfoglaló program Magyar könnyűzenei örökség megőrzését támogató alprogramja harmadik alkalommal szervez rocktörténeti fotókiállítást. Először Somló Tamás saját készítésű képeiből állítottak össze tárlatot, ami a budapesti Akvárium Klub mellett Debrecenben és Szentendrén is látható volt. Vértes György fotóiból 2020-ban született kiállítás, ami a pandémia okozta kényszerszünet ellenére kilenc városba juthatott el, majd az idén februári, budapesti utolsó bemutató után a képek három, könnyűzenei oktatási intézménybe kerültek, hogy a tantermeket és a folyosókat díszítsék. Az alprogram működtetői úgy döntöttek, hogy 2022-ben az öt évvel ezelőtt elhunyt Szalay Zoltán képeiből válogatnak könnyűzenei témájú fotókat, így született meg az Azok a rockzenészek – Ahogyan Szalay Zoltán látta őket című, nyolcvan képből álló összeállítás.
Nézz, láss, gondolkodj, majd exponálj, és akkor jó kép születik! vallotta Szalay Zoltán (1935–2017) Pulitzer-emlékdíjas és Táncsics-díjas fotográfus, aki elindítója és három évtizeden keresztül rendezője volt a Magyar Sajtófotó Pályázatnak és Kiállításnak.

Szalay Zoltán 1954-ben kezdte a pályáját, harminc éven át dolgozott a Rádió és Televízió Újságnak, illesztve fotózott a Tükör és az Új Tükör újságoknak is. Megalapítója és vezetője volt a Magyar Hírlap, a Kurír és a Blikk fotórovatainak, miközben a Kaposvári Egyetemen és a MÚOSZ Bálint György Újságíró Iskoláján is tanított. Talán nem túlzás azt állítani, hogy fotósgenerációk nőttek fel a keze alatt. Életművéből néhány évvel ezelőtt Azok a hatvanas, hetvenes évek, illetve Azok a nyolcvanas, kilencvenes évek címmel jelentek meg fotóalbumok Parti Nagy Lajos képmelléírásaival.
Az Azok a rockzenészek című kiállítás Szalay Zoltán 1959 és 1989 közötti fotóiból vonultat fel nyolcvan darabot. A válogatásban helyet kaptak a könnyűzene hátterében dolgozók éppúgy, mint a rajongók, a legendás helyszínek, és bizony azok a zenészek és énekesek is, akik a maguk idején „sztárnak” számítottak, ma viszont már kevesebben emlékeznek rájuk.
