Mint a beszámolóból kiderül, Török Bernát, az NKE Eötvös József Kutatóközpontjának igazgatója köszöntőjében felvázolta, hogy a kutatási projekt életre hívásának három fő szempontja a téma jelentősége és aktualitása; a kutatási projekt átfogó jellege; valamint a két egyetem hasonló gondolkodásmódja volt, hiszen a szekularizáció a nyugati civilizáció egyik vagy akár legmeghatározóbb történeti folyamatának mondható, ami az elmúlt években meglehetősen aktuálissá vált. A kutatási projekt arra vállalakozott, hogy a meghatározó tudományterületek összességéből merítve próbáljon meg tisztább képet adni arról, hogy ez a paradigma mit jelent számunkra kihívásaival és eredményeivel együtt a huszonegyedik században.

Kucsera Tamás Gergely, a Károli Gáspár Református Egyetem (KRE) és a Szent István Egyetem egyetemi tanár kifejtette,
kevéssé vitatható az, hogy a vallás(os érzés) volt a művészet legelső motívuma az ember kultuszalkotó, rítusgyakorló tevékenysége által, és az is kevéssé lehet vita tárgya, hogy a vallásos hit talán a legmélyebb motívuma, mozgatórugója az embernek, illetve művészetének. A jelennel kapcsolatban azonban elmondható, hogy egységes stílus híján a versengő alkotások – sok esetben – az összevethetetlenség viszonytalan viszonyában vannak.
Görföl Tibor, a Pécsi Tudományegyetem habilitált egyetemi docense az előadásában arra a kérdésre kereste a választ, hogy a szekularizálódhat-e a szépség? Miként fogalmazott: hogyha a szépség szekularizálódásának lehetőségéről beszélünk, akkor azt feltételezzük, hogy a szépségnek lényegi köze van a valláshoz, de ha megvizsgáljuk a szekularizációval kapcsolatos legfőbb narratívákat, akkor azt tapasztalhatjuk, hogy a szépségnek nem szentelnek figyelmet.
Sepsi Enikő, a KRE egyetemi tanára A színészi „jelenlét” típusai és transzcendens vonatkozásai című előadásában Patrice Pavis színháztudományi professzor szavait idézve úgy fogalmazott:
a színházban a jelenlét kérdése mindig fokozottabban merült fel, hiszen a színház a valóság és a képzelet helycseréjének helye. A konkrét világ, amelyet a színen látunk, és a képzeletbeli világ, amelyet a színen megjelenőben felismerünk, benne megismerünk, az akció itt és mostjában kapcsolódik össze
– fejtett ki.