Udvaros Dorottya elárulta, hogy színészóriás kollégájától még Kern András is megszeppen

A Ripacsok egészen egyedülálló darabja a magyar filmtörténetnek, igazi titánok dolgoztak rajta, és bár ikonikus jelenetei közül sok vált azóta szállóigévé, mégsem lett megkerülhetetlen klasszikus. A Szélesvásznú történelem adásában Zavaros Eszter és Csatári Bence kérdezte Udvaros Dorottyát a filmhez fűződő különleges viszonyáról. A színésznőnek ez volt az első komolyabb filmes szerepe, s rögtön olyan óriások között találta magát, mint Garas Dezső és Sándor Pál, a kezdeti megilletődés azonban hamar tovaszállt.

2024. 07. 27. 12:00
Udvaros Dorottya és Kern András a Ripacsokban
Forrás: NFI
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sándor Pál keserédes filmjét 1981-ben mutatták be, s annak ellenére, hogy ez Garas Dezső és Kern András egyetlen olyan közös filmje, mi kifejezetten rájuk épül, párosuk olyan ikonikus szereplője lett a magyar filmemlékezetnek, mint milyen Stan és Pan, Bud Spencer és Terence Hill, vagy Tom és Jerry. A film két kabarészínész, Ede (Garas Dezső) és András (Kern András) tragikomikus történetét meséli el, akik hosszú évek óta közösen adják elő sikeres számukat egy különleges, három nadrágszáras nadrágban. András azonban titokban új partnert választ, ami kiváltja Ede bosszúvágyát, és súlyos kérdéseket vet fel.

Kern András és Garas Dezső felejthetetlen párosa a Ripacsok című Sándor Pál filmben.
Kern András és Garas Dezső felejthetetlen párosa a Ripacsok című Sándor Pál-filmben. Fotó: NFI

Ripacsok vagy színészek?

A film alapvető tematikája az „egyedül nem megy” közhely köré épül, amely a két főszereplő elválaszthatatlan munkatársi és baráti viszonyára utal, ám ez a kapcsolat alapjaiban reng meg, mikor feltűnik a színen Udvaros Dorottya karaktere, Boglárka. A ma megszokott, bevett sablonoktól eltérően ezúttal nem szerelmi, hanem érdekes szakmai háromszög alakul ki.

Sándor Pál rendezése rendkívül erős stílusérzékkel és formai biztonsággal is rendelkezik, Ragályi Elemér kamerája majdnem akkora súllyal esik benne latba, mint maga a rendező. 

A két alkotó remekül kiegészítette egymást a kamera mögött, és szinte mindig fontos klasszikussá érett kettejük közös munkája (Régi idők focija, Herkulesfürdői emlék, Szerencsés Dániel), ebbe a sorba illik bele a Ripacsok is. Sándor Pál filmje azonban elsősorban talán mégis inkább színészfilm, aminek a legizgalmasabb árnyalatai is ebben mutatkoznak meg, s nem magában a történetben.

Garas igazi színész volt, aki a legjobb teljesítményt várta magától és társaitól, és ha valami nem tetszett neki, azt egyből szóvá tette; időnként nem túl barátságosan

– árulta el Udvaros Dorottya, aki szerint nemcsak ő szeppent meg a színésztől, hanem még Kern András is. A félelmeivel azonban nem volt ideje foglalkozni, mert akkoriban Szolnokon játszott, előadás után rendszerint beült egy taxiba, ami Budapestre vitte a forgatásra, forgatás után pedig vissza Szolnokra. A fáradtság és az impulzív forgatások hatására a színésznőnek nem igazán volt ereje a kételyeivel foglalkozni, minden létező energiáját a feladatra összpontosította, amiben színésztársai is segítették.

Többször is megtapasztaltam már a pályám során, hogy az igazán nagy színészek soha nem akarják lenyomni a partnerüket, hanem mindig emelni szeretnék, hisz az nekik is jó. Egy magabiztos partnerrel kell játszani, különben nem tud az ember elég kreatív lenni

– meséli a közös munkáról Udvaros Dorottya, aki szerint bármennyire is furcsa, de hiába van ott a forgatókönyv, és állítják be a jeleneteket, egy csomó apróságban kreatívnak kell lenni. 

A Ripacsokat ma este nyolc órakor sugározza a Hír TV, utána 22 órától nézhetjük meg a Szélesvásznú történelem vonatkozó adását. Az ismétlés vasárnap 11 és 13 órakor lesz.

 

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.