A Trapézon tüllben című darab főszereplői Bordás Barbara és Kékkovács Mara, akik maguk is primadonnák és édesanyák. Sipos Ilka és Sáskáné Koronka Boglárka szerepében személyes vallomásaik vegyülnek a régi nagyok gondos kutatómunkával feltárt emlékeivel, ebből hozva létre egy szívmelengető történetet szerelemről és magányról, színházról és anyaságról, konokságról és lemondásról. A Trapézon tüllben egy színházi mese a régi Nemzeti Színház hőskorából könnyekkel, operákkal, operettekkel, sanzonokkal – és sok nevetéssel. Persze, a férfi is ott van a képben az elejétől a végéig – Csigaházy szerepében Józan Lászlót láthatjuk.
A Trapézon tüllben című új magyar darabban három művész lép színpadra
Amikor Bordás Barbara és Kékkovács Mara felkértek a megírásra, a feladat is azonnal világos volt: a darabnak egyedülálló, harcaikat édesanyaként is megvívó primadonnákról kell szólnia. Noha nagy kedvem volt foglalkozni ezzel a témával, azért meg is rémültem: nyilván sem primadonnaságról, sem anyaságról nem tudhatok túl sokat. De aztán hamar megnyugodtam: felfedezőutamat ebbe a világba ugyanúgy járhatom be, ahogy a néző is fogja majd: kíváncsian, nyitottan, és menet közbe rá-rácsodálkozva olyan dolgokra, amelyek bár teljesen egyértelműnek tűnnek, magamtól sosem merültek volna fel bennem
– fogalmazott a darab írója, Göttinger Pál.
– Nagy András színháztörténésznek hála pedig ezek a személyes vallomások a régi idők nagyjainak elképesztő elbeszéléseivel egészültek ki, így abban bízom, hogy a színdarabba, amit el akarunk játszani, beköltözik valami tágasabb, szellősebb, általánosabb érvényű gondolat is – túl azon, hogy gondosan el akarjuk mesélni ennek a két nőnek, és a velük-körülöttük sodródó férfinak a történetét – foglalta össze.
Nem konkrét magyar színésznőkről szóló életrajzi dokumentumdráma készült tehát, a darab két képzeletbeli nagy csillagról mesél, akiknek a sorsában számos korábbi művésznő sorsa szintetizálódik. Jászai Mari, Fedák Sári, Prielle Kornélia, Blaha Lujza int felénk Sipos Ilka és Sáskáné Koronka Boglárka történetének hátteréből
– tette hozzá a szerző.
Kékkovács Mara és Bordás Barbara szerint igazi csapatmunka volt a három férfival a Trapézon tüllben alkotói folyamata. A korabeli színésznőkről begyűjtött, mintegy kétszáz oldalas kutatómunkát a szerző, Göttinger Pál a két színésznővel készített interjúkkal egészítette ki, a próbafolyamat során pedig Őze Áron rendező és a Csigaházy szerepét játszó Józan László is személyes, színésznőkkel kapcsolatos élményeivel gazdagította az előadást.
– Századfordulós, furmányosan fogalmazott szövegről van szó, de a helyzetek, amibe Sáskáné Koronka Boglárkaként és Sipos Ilkaként kerülünk, tulajdonképpen tegnap is megtörténtek velünk, és holnap is meg fognak. Ráadásul ezek a félelmek, megalkuvások, bólogatások, áldozathozatalok bármelyik hétköznapi nő életében előfordulhatnak, nézőink magukra fognak ismerni – magyarázta Bordás Barbara és Kékkovács Mara.
Az előadás során szép lassan kibomlik a csillogás, a siker, a társasági élet, az áradó muzsika, a színház varázslatának színei, és mögöttük a sokszor könyörtelen, mindennap bukással fenyegető, szüntelenül csúcsteljesítményekre kényszerítő életforma küzdelmei. Mindezt a kor dalai, Eisemann, Strauss, Bizet, Kacsóh, Puccini, Zerkovitz ismert slágerei is kifejezik.
Az előbemutatót november 28-án tartják az Art-Színtérben, a premier december 2-án, lesz és december 8-án is játsszák a darabot.
A Trapézon tüllben magánfinanszírozásban jött létre, Bordás Barbara és Kékkovács Mara nemcsak főszereplői, hanem producerei is az előadásnak, melyet az Artist Center Agency forgalmaz.