– Idén lesz húsz éve, hogy meghalt mesterem, Kovács Dénes hegedűművész, a Zeneakadémia csodálatos egykori rektora, aki 47 éven át tanította hegedűsök nemzedékeit a Zeneakadémián. Egy éven belül elveszítettünk két nagy magyar hegedűs legendát, Rolla Jánost és Pauk Györgyöt. Január 18-án rájuk emlékezünk a Hegedűgálán – mondta Keller András, a Concerto Budapest főzeneigazgatója.
Az est programján négy, különböző stílusú és korszakot képviselő hegedűverseny szerepel, amelyek mindegyike a hegedűirodalom kiemelkedő alkotásai közé tartozik.
Műsor:
- Bartók: 2. hegedűverseny, BB 117
- Brahms: D-dúr hegedűverseny, op. 77
- Csajkovszkij: D-dúr hegedűverseny, op. 35
- Mendelssohn: e-moll hegedűverseny, op. 64
Bartók Béla 2. hegedűversenye a XX. századi zene egyik legfontosabb darabja, amely a modern zenei nyelv és a magyar népzene gazdagságát ötvözi. A darabot a moldáv származású Lilia Pocitari, a 2023-as Bartók Világverseny győztese adja elő. A mű különösen nagy kihívás elé állítja az előadót, mivel a darabban a virtuozitás és az érzelmi mélység tökéletes egyensúlya szükséges.
A romantikus repertoár egyik legmonumentálisabb hegedűversenyét, Brahms D-dúr művét Kelemen Barnabás szólaltatja meg. A darabot Brahms Joachim József képességeinek figyelembevételével mindössze néhány hónap alatt írta meg. A kompozíció végleges formájának, különösen a hegedűszólam kidolgozásának alakításában Joachim meghatározó szerepet játszott. Brahms teljes mértékben támaszkodott a tanácsaira, így a szólórészek technikai bonyolultsága egyben Joachim kiemelkedő hegedűs tehetségéről is árulkodik.
Csajkovszkij D-dúr hegedűversenye a műfaj egyik legismertebb és legkedveltebb darabja. A művet Abouzahra Mariam adja elő, aki több hazai és nemzetközi versenyen bizonyította tehetségét. Csajkovszkij versenyműve a dallamok és érzelmek gazdag tárházát kínálja, miközben lenyűgöző virtuozitást követel meg az előadótól. A darab címzettje, Auer Lipót egyenesen játszhatatlannak ítélte a művet.
Az est záró darabja Mendelssohn lírai szépségű e-moll hegedűversenye lesz, amelyet Baráti Kristóf, a Concerto Budapest 2024/25-ös évadának művésze tolmácsol. A Mendelssohn utolsó alkotói korszakában keletkezett mű számos formai újítása a korabeli közönség számára különösen meglepő lehetett, míg a mai hallgatók többsége számára éppen ez a darab jelképezi a hegedűverseny műfajának időtlen alapművét és viszonyítási pontját.