A kilencedik alkalommal meghirdetett pályázatra 273 művész jelentkezett. Közülük választotta ki a díjra jelölt 21 pályaművet a független nemzetközi szakmai zsűri és válogatott műveikből hozták létre a kiállítást. Az idei Esterházy Art Award díjazottjai: Koós Gábor, Pap Gábor és Vékony Dorottya, de a közönség is szavazhat kedvenc alkotására.

Az Esterházy Art Award kiállítói
A három díjazott mű jutalma fejenként 5000 euró. A közönségdíjas művész is részt vehet a díjazottak 2026 áprilisában, a kismartoni Esterházy-kastély történelmi tereiben nyíló kiállításán. Külön kihívást jelent majd számukra, hogy hogy helyezik párbeszédbe alkotásaikat az Esterházy-kastély XVIII. és XIX. századi történelmi dísztermeivel.
Nagy örömmel tölt el bennünket, hogy ötödik alkalommal rendezhetjük meg ezt a kiállítást a Ludwig Múzeumban. Az évek során az elismeréshez kapcsolódó, kétévente megrendezett kiállítás a fiatal magyar művészeti szcéna mértékadó áttekintésének minősül, számos művésznek sikerült a nemzetközi áttörés.
Nagyon büszkék vagyunk arra, hogy két díjazott művészünknek, Keresztes Zsófiának és Nemes Mártonnak is megadatott az a lehetőség, hogy Velencei Biennálé magyar pavilonjában kiállítsanak. Reméljük, hogy néhányan a most itt kiállított művészek közül folytatják ezt a hagyományt – mondta el Ottrubay István, az Esterhazy Privatstiftung igazgatótanácsának elnöke.
A szervezők arra kérték az Esterházy Art Award kiállítóit, hogy fogalmazzák meg válaszukat arra a kérdésre, hogy miben hisznek. Erre utal a kiállítás címe is - Amiben hiszünk - What We Believe In. A feltett kérdést az elmúlt években felerősödő irányvesztés, kilátástalanság érzése motiválta. Sok pályamű egy szigethez hasonlítható, ahová a művészek visszavonultak.
Van, akit saját családtörténete, saját ereje vagy egyéni mitológiája foglalkoztat. A művészek fenti kérdésre adott válaszait és a művekhez kapcsolódó gondolatait a teremszövegekben olvashatjuk.
A Ludwig Múzeumban megrendezett kiállítás megnyitóján a díjazottakat is bemutatták. Elhangzott, hogy Koós Gábor művészetét az önvizsgálat, az emlékek keletkezése és megőrzése ösztönzi. Felületeket tapogat le, hogy feltárja, mi van alatta és mögötte. Koós új eszköze a fotogrammetria: kétdimenziós fényképekből háromdimenziós formákat rekonstruál, amiből rögtön következik egyfajta indexikalitás: az ábrázolt és az ábrázolás közötti tagadhatatlan kapcsolat.

Pap Gábor teremtett egy vadonatúj, originális világot, zsákvászonból és akkumulátorból, egércsapdából és festőpalettából, kenyérvekniből és drótkerítésből, saras szalmából és LED-szalagból, energiaitalos dobozból és formázott vászonból. Sub specie aeternitatis teremtette meg a gigantikus vályogmonstrumot, a falakat áttörő óriáskígyót, a saját farkába harapó Uroboroszt, a sivataggá váló folyómeder öko-mitologikus ősszellemét.

Vékony Dorottyát évek óta a termékenység témája, vagyis az élet alapjai foglalkoztatják. Kiterjesztett virágzás című sorozata a növényvilággal foglalkozik. A környezetszennyezés és a monokultúrás mezőgazdaság a rovarpopuláció, köztük a beporzók csökkenésével fenyeget. Vékony Dorottya munkájában ezért a rovarok, azaz a beporzók számára sokkal vonzóbb virágokat alkotott, egyfajta fotográfiai géntechnológiát alkalmazva.

Az installáció hidat képez a tudományos spekuláció és a művészi reflexió között, és gondolkodásra késztet a természet jövőjéről, az ember felelősségéről, valamint a technológia és a környezet közötti törékeny egyensúlyról.