Magyar King Crimson

Mivel a progresszív rock egyik legjobb együttese, a King Crimson meglehetősen ritkán látogat hazánkba, ami annyit tesz, hogy eddig mindössze három ízben, így komoly érdeklődésre számíthat majd a Level Six elnevezésű magyar csapat, amelyik 17 számból álló Crimson-koncertre készül. Immár két esztendeje.

2020. 06. 11. 10:12
Fejes-Tóth Gábor: A zenében párhuzamosan egymástól eltérő metrumok vannak Fotó: Zsarnóczky Gyula
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

E hosszú próbaidőszak nyilván azt jelzi, mennyire nehéz eljátszani a King Crimson-nótákat. – Nagyon. Külön a szólamokat is és az egészet együtt jól megszólaltatni szintén – vallotta be Fejes-Tóth Gábor, a projekt egyik kiötlője és muzsikusa. – Szinte semelyikünk nem találkozott eddig azzal a pályafutása során, hogy egy zenében párhuzamosan egymástól eltérő metrumok vannak, ráadásul két dobossal, akik közül az egyik adott esetben hétnyolcadot, a másik pedig hétnegyedet üt. Otthon gyakorolja az ember a szólamát, majd a próbán kiderül, hogy együtt elképesztően nehéz előadni a kompozíciót.

Eddig itthon mindössze az After Crying tartott King Crimson-koncertet, az In The Court Of The Crimson King és az Islands lemezekből. Mi több, a zenekarnak megadatott John Wetton énekes-basszusgitárossal eljátszani 1997-ben a Starlesst, a rocktörténet valaha született egyik leggyönyörűbb szerzeményét, illetve a három esztendeje elhunyt egykori Crimson-frontember 1999-ben ismét fellépett a Cryinggal, akkor a The Night Watchot adták elő.

Mindkét szerzemény a King Crimson sokak szerint legjobb korszakában született, amikor a Larks’ Tongues in Aspic, a Starless and Bible Black és a Red albumukat készítették. Méghozzá az alapító gitárfenomén Robert Fripp mellett a már említett John Wettonnal, a dobok mögött pedig a Yes egykori ütősével, a progresszív műfaj másik ikonikus zsenijével, Bill Buforddal.

Mivel a Crimson-számokat közösen jegyzik a zenekari tagok, így egyáltalán nem mindegy a felállás. Fenti formáció az utolsónak számított az együttes 1974-es első feloszlásáig. Az 1981-es újraindulás a Discipline lemezzel és Adrian Belew énekes-gitárossal már teljesen más muzsikát mutatott, olyat, amelyik a 2003-ban felvett, mind ez ideig utolsó, The Power to Believe korongon jutott csúcsra.

Fejes-Tóth Gábor: A zenében párhuzamosan egymástól eltérő metrumok vannak
Fotó: Zsarnóczky Gyula

Ez az album Fejes-Tóth Gábor kedvence, amit volt szerencséje élőben hallani a két évvel ezelőtti Müpa-koncerten. E fellépés után döntöttek úgy: összehoznak egy King Crimson tribute zenekart. – Nyolcan vagyunk, két gitáros, két dobos, hegedűs, szaxofonos, basszusgitáros, én pedig Chapman ­Sticken játszom – mondta el a muzsikus. Az utolsóként említett hangszer tulajdonképpen egy gitár és egy basszusgitár összegyúrása, ám a húrokat nem pengetik, hanem a bundok közt ütögetik.

– Az After Crying gitárosa, Torma Ferenc több próbánkra ellátogatott, méghozzá úgy, hogy tudta a számokat, végül mégsem csatlakozott az együtteshez, mert a színházi elfoglaltságai miatt nincs elég szabadideje ­­– árulta el Fejes-Tóth Gábor. Ezt hallva jogosan merült fel bennem a kérdés: akkor ki lesz az egyedi gitárhangzásával és -játékával a King Crimson zenéjét meghatározó Robert Fripp? ­

– Olyan Frippünk van, aki ugyan klasszikus hegedűművész, de 15 éve gitározik. Szekeres Tamás Gitárakadémiá­ján edzi magát, ám még így is megküzd Fripp mester sajátos gitártechnikájával – fogalmazott a zenész.

A gitárhangzás valamiféle állandóságot képvisel a Crimson zenéjében, azonban ahány énekes, annyi stílus jellemzi muzsikájukat. Nem csoda, lévén olyan óriások álltak mikrofon mögé, mint Greg Lake, Boz Burrell, John Wetton vagy Adrian Belew – aki sajnálatosan az egyetlen élő a névsorból.

– Kényszerűségből eddig én énekeltem. Mivel a repertoár felét vagyok képes megoldani, ezért szükség lesz külső énekesre – fogalmazott az ötletgazda.

A kétesztendős próbafolyamathoz képest a kitűzött koncertdátum kifejezetten közeli: november 6., péntek. A Ferencvárosi Művelődési Központ színpadán olyan műsorral készülnek, ami 1969-től 2003-ig lefedi az életművet. Természetesen az elmaradhatatlan dalokkal, azonban meglepetésekkel is szolgálnak majd, amiket a King Crimson sem szokott játszani mostanság.

Befejezésül fedjük fel az együttes nevének talányát. – Level Six vagy talán Sziksz. Mert az utolsó lemezen szerepel a Level Five című kompozíció, valamint a Larks’ Tongues in Aspicnak szintén ennyi változatát rögzítették – így Fejes-Tóth Gábor.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.