Johann Sebastian Bach emberi és művészi nagysága az, hogy valakinek a fénye rajta keresztül sugárzik. Bach felfogásában a valóság szellemi, a világ az isteni szellem megnyilatkozása. Ezért számára a teremtés tökéletes, amelyben mindennek és mindenkinek meghatározott helye, súlya és feladata van. Nem anyagi tudás, hanem szellemi kvalitás. Amelyben a hang, tágabb értelemben a zene az isteni lét teremtő megnyilatkozása. Johann Sebastian Bach evangéliumi művész volt, az evangélium pedig áttörés az e világ és a transzcendens világ érintkezési pontján. Az egyetlen kinyilatkoztatás.
Bach számára a zene, a komponálás a hit megnyilvánulása. A zene előadása pedig istentisztelet. A mester minden hangjegyét egyedül Istennek ajánlotta. És ez mindegyik művére igaz. János-passiójában a halál sötét éjéből az élet világosságába vezet bennünket.
Jézus Krisztus szenvedésében, kereszthalálában és feltámadásában nem magát az eseményt ábrázolja és illusztrálja, hanem annak mélyebb, teológiai jelentőségére irányítja figyelmünket, hogy felismerjük János evangéliumának különlegességeit és valódi értelmét. A megaláztatást, a keresztre feszítést és a feltámadást nem egymásutániságában jeleníti meg, hanem teljes egységként, egyszerre láttatja. Krisztus istenfiúi dicsőségét hirdeti, és bizonyságot tesz arról, hogy Krisztusban itt van közöttünk az üdvösség ideje, az Örök. Ez adja mindenkori aktualitását, megvalósítva a zenei és teológiai aspektusok tökéletes egyensúlyát. Zenéje megkomponált imádság, szóban és zenei hangokban elmondott igehirdetés, „Musik-Sprache des Glaubens”.
János evangéliuma, „e páratlan szépségű, igazi fő-evangélium”, ahogyan Luther nevezi, a következőképpen kezdődik: „Kezdetben volt az Ige, és az Ige Istennél volt, és Isten volt az Ige. És az Ige testté lett, és lakozott miközöttünk – és láttuk az ő dicsőségét, mint az Atya egyszülöttének dicsőségét telve kegyelemmel és igazsággal.” A kezdet tehát az Atyáról szól – a látható és láthatatlan dolgok Atyjáról –, akin a teljes teremtettség nyugszik.