Toscana, 2019. július. A tengerszint körüli gyönyörű tájakon rekkenő a hőség. A tűző nappal dacoló mediterrán növények közt a kabócák többszólamú koncertje mintha sose akarna véget érni. La Verna hegyén azonban hűvös, esős az időjárás. Az alacsonyabb középhőmérséklet miatt a bodza csak júliusban kezd virágozni, árnyékosabb helyeken még a hónap végén is virágba borult ágacskát látni. Éjszaka kánikula idején is elkél a melegebb ruha. Ezen a helyen kapta meg Szent Ferenc Krisztus sebeit, és néhány éve innen kezdik meg útjukat azok a zarándokok, akik a Poverello lábnyomát szeretnék követni Itáliában.
Az elmúlt évszázadban valószínűleg nem csak Magyarországon nőtt fel jó néhány olyan nemzedék, amelyiknek igen csekély fogalma van a zarándoklat mibenlétéről. Sokan legföljebb az angol irodalom atyja, Geoffrey Chaucer meséiből hallottak valamit e különös középkori szenvedélyről – legalábbis ameddig még tanították a régi irodalom remekeit a középiskolákban.
A Canterbury mesék azonban elsősorban görbe tükörben mutatja a peregrinációt, és bár nem lehetetlen a képet „kiegyenesíteni”, ez alapján aligha támadt bárkinek is kedve egy-egy szent hely fölkeresésére.
Azonban a zarándoklás szokása sohasem tűnt el nyomtalanul, csak a társadalom bizonyos rétegei gondolták úgy – gondos felvilágosítók tevékenységének következményeként –, hogy fölösleges, értelmetlen, de főként idejétmúlt szokás hosszas, fárasztó, olykor veszélyes útra kelni lelki megfontolásokból. A középkori zarándoklatok gyakorlata a protestantizmusban eltűnt, katolikus területeken pedig a XVIII. században felváltotta a barokk búcsújárás. Igaz, a kitartó, megpróbáltatásokat vállaló és kíváncsi emberek az 1700-as években is elindultak akár Magyarországról is a Szentföldre, Rómába vagy Compostelába, de a nagy többség a könnyebben elérhető, lokális szent helyek meglátogatását választotta. Nálunk Máriagyűd, Andocs, Csíksomlyó vagy Szentkút volt a legkedveltebb célpont. A késő középkorban pedig Székesfehérvár, Buda, a Nyulak szigete, Nagyvárad vagy Újlak.