Ady Endre kultúrharcai – a kötetcímnél többet mond az alcím: A kereszténység megtámadása Európában és a Magyar Királyságban. Hiszen lényegileg ez Raffay Ernő témája, a szabadkőműves kulcsszó alapján illeszkedik új könyve az előzőek sorába. Ady itt csak díszlet: egy szerzői gondolatmenet illusztrációja, illetve egy ideológia kiszolgálója. Az idézett szövegek sem Ady felől érdekesek – nem derül ki például, helyük van-e az életműben –, csak vádpontként sorakoznak mint a keresztényellenes kultúrharc mintapéldányai.
„Örök virágzás sorsa már” az övé? A publicisztikai írásokat elemző Raffay szemében biztosan nem az. De mi haszna lehet az évszázados hagyományokra épülő, tudatosan irányított szabadkőműves mozgalmat épp egy „nagytermészetű” – rossz életű és befolyásolható – művész közéleti írásain keresztül szemléltetni? Mert azt a történész is elismeri, hogy „Ady pályaképén belül, gondolkodásában hihetetlen fordulatok zajlottak”. Hatással volt rá a környezete: „Debrecenben, keresztény magyarok között a valóban agresszív szászok csoportja ellen írt; míg pár évvel később, a nagyváradi izraelita szabadkőművesek között keresztény- és magyarellenes írásokat »alkotott«.” Közéleti kérdésekben is megnyilatkozott, bár nem volt oktatási szakember, véleményt formált az iskolaügyről, és alkalmanként nagy mellénnyel, dühből, indulatból írt.
Raffay Ernő nem is tagadja: „a vagdalkozó megállapítások olyannyira megalapozatlanok, hogy nehéz őket elemezni”. Sajnálatos, hogy mégsem mond le róla. Miközben felvázolja a szabadkőművesség történetét, internacionalista törekvéseit, az olvasóban felmerül a kérdés: vajon maga Ady mit olvasott a – például Raffay által idézett – forrásokból? Mit adott neki a mozgalom? Talán a protestálás lehetősége vonzotta a költőt („én – mint majdnem négyszáz esztendős kálvinista”)? És általában miért csatlakoztak protestánsok különösen nagy számban a szabadkőművesekhez? Mit jelentett a páholyok demokráciája a korabeli, erőteljesen rétegzett társadalomban? Milyen fórumok nyíltak a párbeszédre a nemzet tagjai közöt? Ha Ravasz László kolozsvári lelkész és teológiatanár is csak 1917-ben lépett ki az Unio páholyból, kinek mikor vált nyilvánvalóvá, hogy a mozgalom valójában Magyarország meggyengítését szolgálja?