Meg kellett haljon valaki, hogy újra emlékezzenek ránk? – teszi fel a kérdést keserűen Virányi Attila a nagyváradi Metropol Groupról készült dokumentumfilmben. Ráduly Bélának, a csapat egyik alapítójának, dobosának, énekesének tragikus és értelmetlen haláláról van szó, amelyet zenésztársai, barátai, de még a rajongók is csak nehezen tudnak feldolgozni. Akit aztán a zenekar fél évszázados jubileumára már Mátza Gyula szövegíró, pár hónapra rá Trifán László énekes-gitáros is követett. De ne feledkezzünk meg az együttes másik gitárosáról, Elekes Csabáról sem, aki még 1973-ban nyitotta meg a sort – örökre elhagyva a csapatot.
Fél évszázad Erdély rockszínpadán. Ez olvasható a négyes tagolású életrajzi dokumentum-DVD frontborítóján, amely azért ennél jóval többet rejt: egy határon túli beat-rock zenekar, egy (vagy inkább több) generáció életérzését, küzdelmeit, emberi sorsok alakulását Ceaușescu Romániájában – mindezt egyetlen mondatba sűrítve.
Miként találja meg boldogulását a totalitárius rendszerben három fiú? Akikről később dal is született: Virányi Attila basszusgitárosról, Vajda Tibor énekesről, valamint a már említett Ráduly Béla dobosról, akik élnek-halnak a rockzenéért. A műfajért, amely az önkifejezés, a lázadás, az összetartozás, a reménytelenségből való kitörés lehetőségének egyetlen eszköze. Amely a hippiéletérzés közvetítésével még arra is képes – ha másként nem, hát a zene nyelvén –, hogy egységbe kovácsolja a hatvanas-hetvenes évek romániai fiatalságát. Nemzetiségi hovatartozás nélkül. Tekintet nélkül arra, hogy a rockzenééért rajongó fiatalság erdélyi magyar, székely, szász vagy épp román anya szülötte-e.
„Akkoriban számomra is rejtélynek tűnt, miért engedtek bennünket futni, végül is húsz év alatt nem sűrűn, ám folyamatosan jelentek meg lemezeink” – elmélkedik egy korábbi interjúban a zenekarvezető, aki előtt a Securitate aktáiba betekintve világossá válik, hogy a hatalom a román kultúra más, veszteséges ágazatait támogatta a méltán népszerű Metropol bevételeiből.