A néptelen városok képe az elmúlt hetekben hétköznapivá vált. Nem az üres utcákon, a kietlen Hősök tere képén vagy a lassan elgazosodó Piazza Navona látványán ütközünk meg, hanem inkább azon, ha a korlátozások ellenére nagyobb csoportosulásról közölnek fényképet. Felelőtlen emberekről, akik fittyet hányva a járványügyi rendelkezésekre, minden különösebb ok nélkül nagy tömegbe tömörülnek. És bár az egykor forgalmas, mára kietlenné vált települések képe lassan megszokott lett, elhagyatott templomokat látni még mindig szívszorító.
Néhány hónappal ezelőtt tökéletes állapotú nyugat-európai eklézsiák lerombolásának felvételeivel sokkolták a keresztényeket. Sokan gondolták ezeket a képsorokat az európai világ hanyatlása jelképének. De az idei húsvét szenzációja nem a falak rombolása, hanem a szertartásokat csak otthonukból követő híveké. Vajon ez a kényszerhelyzet nem okoz-e pusztulást az egyházközségekben is? Nem válik-e megszokássá a mostani állapot, a beletörődés a lelki szomjúságba?
Házi szertartások
Az ünnep nagyobb átélésére nálunk először talán a szalézi szerzetesek tettek közzé ajánlást. Később mások is tanácsolták: rakjunk rendet a szobában a szertartás előtt, vegyünk elő feszületet, gyújtsunk gyertyát, hangolódjunk rá az ünnepre. Barsi Balázs, a rendkívüli hatású ferences szerzetes pap egész házi szertartássorozatot készített nagyhétre, családi liturgiát. Megpróbálva az otthonokba vinni a közös imádságot, az énekléstől kezdve a nagycsütörtöki lábmosáson keresztül a közös elmélkedésig. Mások egyszerűbb, de annál sokkolóbb instrukciókat közöltek: ha miseközvetítést néz a család, legalább öltözzünk fel rendesen, ne rágcsáljunk csipszet mise alatt, ne hörpöljünk üdítőitalt, ahogyan filmnézés közben szoktuk. Álljunk fel bevonuláskor, térdeljünk le átváltoztatás idején.
Vannak azonban, akik úgy vélik, blaszfém lenne a nappali dohányzóasztala köré térdepeltetni a családot, még ha kiürítik is előtte a hamutartót. A hagyományos paraszti kultúrában megszokott házi oltárok már legalább másfél évszázada kiszorultak a polgári lakásokból. Legföljebb egy-egy feszület, szentkép jelzi, hogy az otthon lakói istenhívők. Ezek a jelek azonban nem olyan erővel képviselik a szakralitást, mint évszázadokon keresztül, és ki tudja, milyen eredménye lesz az idei kényszerhelyzetnek.