Kevés saját erőből elért eredményt tud felmutatni az Európai Unió – jóllehet az „előszobájáról” van szó – a Balkán felzárkóztatásában. A két legfejlettebb volt jugoszláv tagköztársaság, Horvátország és Szlovénia az Európai Unió tagjai sorába emelkedtek ugyan, de az emelkedést képletesen kell érteni. Gazdasági potenciáljukat tekintve ugyanis jóval lejjebb csúsztak ahhoz képest, mint amikor megpályázták az uniós tagságot. A többi utódállam – Bosznia-Hercegovina, Észak-Macedónia, Montenegró, Szerbia és a vitatott jogállású Koszovó – még az EU előszobájában várakozik. Az uniós tagságot mint mézesmadzagot Brüsszel időnként elhúzza az orruk előtt, de egyre kevesebb hajlandóságot mutat főként tagállami szinten arra, hogy ezt valóra is váltsa.
Ez érthető is, ha figyelembe vesszük például a 2004-es bővítés okait. A politikaiakon kívül, amelyek közül a legfontosabb ezeknek az országoknak a kivonása volt az orosz befolyás alól, sokat nyomott a latban a gazdasági érdek is. Jóllehet a felvett tíz országnak nem volt jelentéktelen a tudományos és gazdasági potenciálja, az akkori uniós tagországokat elsősorban mégis a piacszerzés motiválta, és bizonyos területeken a konkurencia felszámolása. Horvátország ebből a bolyból kimaradt, aminek oka volt többek között az az elv, hogy ne előzze meg sokkal Szerbiát. Ez utóbbi állam azonban kemény diónak bizonyult, a támogatások maximumára törekedett és törekszik ma is, de alkalmazkodását az EU elvárásaihoz folyamatosan a lehető legalacsonyabb szinten tartja. Így az unió példát statuált: mégis felvette Horvátországot anélkül, hogy halvány sejtelme lett volna arról, Szerbia mikor áll be a sorba.
Mi maradt a fenti politikai és gazdasági motivációból mostanra? A gazdasági teljesen elhalványodott. Nem kizárólag azért, mert az Európai Unió előszobájában ácsorgó országok gazdasága gyenge lábakon áll, fényévekre vannak attól, hogy nettó befizetők legyenek, s Nagy-Britannia kilépésével, a koronavírus-járvány okozta gazdasági nehézségek nélkül sem jutna rájuk pénz. Az unió részben Ázsia gazdasági felemelkedése, részben saját meggondolatlan lépései miatt (mint például a józan észnek olykor ellentmondó klímavédelmi intézkedések) olyan gazdasági helyzetbe manőverezte magát, hogy cégeinek jobban megéri ezekbe az országokba kihelyezni még megmaradt termelőkapacitását, semmint őket behozni az unióba. A 2004-es fő politikai cél, Oroszország elszigetelése változatlan, sőt most talán még fontosabb. A Putyin irányítása alatt magára talált Oroszország az EU és az USA számára is vetélytárs.