De nem is volt rá módja – öt év Szibéria után a városban lakott, majd jött az újabb háború és a lovak lassú pusztítása. Őrzött ugyan egy szerény, lapjaira esett vékonyka kis füzetet a ló dicsőségéről és lovaglásának művészetéről – a címlapon egy naivan megrajzolt, feszes tartású lovas lépdel, huszárcsákóban, mentében, de peckesen. Ő az „önkiképző magyar parlagi lovas”. Ezt őrizte valamely láda mélyén (ahogy M 1904-es lovassági kardját a padlás gerendája mögé dugva). Azt a könyvet Jobbágyi Kaszap János írta: „A parlagi lovas önmaga általi gyors kiképzése, tapasztalaton alapult elvek szerint 15 ábrával”. Az 1865-ben kiadott füzetecske a lovas kiképzéséről és a ló vezetéséről szól (a szakértők szerint a nem éppen klasszikus elveket és módszereket valló és követő francia Baucher hatása érződik a munkán); rövid fejezetekben tárgyalva az ügetés és vágtatás önállóan is megtanulható módozatait. Zabláról, nyergelésről és a rendszeres oktatás szükségességéről. Ló és lovas megrendítő kapcsolatáról és a magyar lovasszellem nagyszerűségéről. Végül is, azt hiszem, öregapánk azért őrizgette a füzetlapokat, mert lovas tüzérként mintha neki szólt volna. És amit a régi magyar királyi huszár ezredes, a 17. huszárezred megszervezője ígért, azt maradéktalanul beteljesítette. Ezt írta a mű céljáról: „Minden hosszadalmas és untató taglalásokat, melyek az érthetőséget csak nehezítik, mellőzvén, ezen rövid előadásim által minden még ki nem képzett parlagi lovastársaimnak csak használni kívánván, becses részvétükbe ajánlom. Kaszap János régi huszár, parlagi lovas.” (Franciául ’campagne’, mező, harcmező, parlag – a parlagi lovas a „bárdolatlan”, „paraszti” lovast jelenti, szemben a jól kiképzett ’úri’, ’városi’ lovassal.)