Egy kezdetleges találmány

A gépies felvétel és a szabad színezés soha össze nem egyeztethető ellentétben vannak egymással.

2022. 08. 31. 10:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A maga rovására senki sem köteles nagylelkűnek lenni. A Műcsarnok igen önzetlenül fogadta be a fotográfusokat, de egyúttal igen rossz taktikusnak bizonyult. Ha felteszik azt a kérdést, hol járunk, nézünk, szórakozunk szívesebben: a végkép gyenge képek, vagy a jó fotográfiák között, erre csak egyféleképen lehet felelni és a felelet nem a selejtes festőkre kedvező. Azonban a fényképek között viszont az látszik meg, hogy ez a mesterség új, céljai, lehetőségei, alapvető elvei nem tisztázottak. Arról már vitáztak eleget, művészet-e a fotografálás vagy sem, holott ez a meghatározás magát az elvet semmivel sem viszi előre. A rézkarcnak és a fametszetnek nem ártott meg, hogy sokáig nem tartották a nagy kompozíciók készítésével egyenragúnak. 

A fotografálás is a fejlődés csúcsára emelkedhet e meddő vita eldöntése nélkül s amilyen hatalmasan növekszik jelentősége, a tudásnak, az ismeretszerzésnek, a kultúrában való tájékozódásnak éppen olyan nevezetes tényezője lesz, mint a művészet, az írott tudomány.

Így, ahogyan most ismerjük és ahogyan ezen a dús és lebilincselően érdekes kiállításon jelentkezik, épen nem artisztikus hatású. Nagyon is hasonlít a szokványos műtárgyhoz, a képhez, a rajzhoz, az akvarellhez. Márpedig tudjuk: ami nagyon hasonlít, ami egészen olyan, a valóditól az áll legmesszebb. A prém, amelyet „alig lehet megkülönböztetni” az igazitól, kellemetlen és csúnya, ellentétben a becsületes posztókabáttal; az épület malter-borítása artisztikusan formálható, de tűrhetetlen, mikor „szebb, mint az igazi kő”. A fényképezés az optikai ábrázolásnak gépies módja. Azzal, hogy a művész szemét, agyát és kezét bizonyos részben, mégpedig az ábrázolási processzus legfontosabb részében a gép helyettesíti, nem rosszabb, de nem is jobb, de más, határozottan más. A gép főelőnye a részletezés, a pontosság, a mindent észrevevés. A géppel fel nem fegyverezett ember akárhogyan iparkodik, erőlködik, kínlódik, nem tud mindent észrevenni. A modern festő és rajzoló művészetet ennek a tökéletlenségnek a felismerése és méltánylása jellemzi. Mert nem látunk mindent, egész figyelmünket a döntő jelentőségűre fordítjuk, összehúzzuk a szemünket, valósággal rövidlátókká igyekszünk válni a festői megfigyelés idejére, csak hogy ne zavarjanak bennünket a fölösleges apróságok, csak hogy annál jobban ki tudjuk emelni a nevezetesebb összefüggéseket, akár színről, akár vonalról, plasztikus formákról van szó. Ez az öntudatos részletmellőzés okozza azt, hogy a legtöbb modern kép a régiekhez képest szinte vázlatos, bár egészében annál kifejezőbb. A fotografáló gép azonban a legparányibb formákat is a legnagyobb könnyűséggel írja fel, anélkül, hogy a fontos arányokon, elrendezésen változtatna. A gépnek ezt az alapvető előnyét elhanyagolni indokolatlan és a fotográfia természetével ellenkező. 

A modern fotográfusok azonban csaknem mind, nagy túlbuzgalommal veszik ki a lemezből a hűségesen felfogott részleteket és nagyítással, durva papír használatával – a fénykép egyenesen megköveteli a sima papírt – ravasz és nehéz eljárásokkal kapnak végre másolatot, amely a csalódásig hasonlít a festő vázlatához, az impresszionista képhez, amelyet a kéz munkájától alig lehet megkülönböztetni.

 Végeredményben mégis meg lehet különböztetni s ha nem volna lehetséges, annál rosszabb, annál nyilvánvalóbb a rosszhiszeműség s az egész igyekezet annál kevésbbé szolgálja a külön, becsületes fényképészeti célt.

[…] A szines fotográfia, a közvetlen, az igazi kolorisztikus felvétel, ez a gyönyörű eredményeket ígérő találmány még nagyon kezdetleges fokon áll. Üvegle­mezre sikerül csupán, három alapszín segítségével közvetíteni
– halaványan – a való színpompáját. Az a mutatvány, amelyet a kiállítás belőle ad, rendkívül érdekes és becses, minden primitívsége ellenére, mert valódi, mert bizonyos, hogy amint a daguerreotypiából a mai tökéletes fotografáló művelet kifejlődött, a színek észrevevése és megkötése is el fog érni belátható időn belől a csúcsra. Vannak azonban – feltűnően nagy számmal – hamisan színezett fotográfiák. Hogy egyszerűen ecsettel rakták-e fel a festéket, vagy rendkívül nehéz és komplikált nyomtató eljárásokkal, az mellékes. A gépies felvétel és a szabad színezés soha össze nem egyeztethető ellentétben vannak egymással s megint: minél jobban hasonlít a kiszínezett fotográfia az akvarellhez, annál bántóbb, anyagszerűtlenebb, hamisabb.
(Lengyel Géza: A fotográfia, Nyugat, 1910/12. Az idézetek forrása: Arcanum Digitális Tudománytár)

Minden évben augusztus 29-e a magyar fotográfia napja: hazánkban ezen a napon készült először nyilvános rendezvényen dagerrotípia. Ugyanis 1840. augusztus 29-én a Magyar Tudós Társaság ülésén Vállas Antal bemutatta, hogyan alkotható kép fénysugarak segítségével fényérzékeny anyagra.

Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.