Ezért kell vigyáznia a magánkiadásokkal az íróknak és az olvasóknak

A közelmúltban néhány – eladhatatlan könyvének el nem adása miatt háborgó – önjelölt író kapcsán emlegette föl Demeter Szilárd az ÖFSZ-t, az Umberto Eco által oly bájos malíciával felrajzolt modellt, azaz az Önfinanszírozó Szerzők által fenntartott kiadói gyakorlatot, melyhez hasonlóról ugyan Magyarországon nem tudunk, önfinanszírozó szerzőkről és az általuk terjesztett kétes irodalmi, könyvszakmai minőségről annál inkább.

2023. 09. 29. 9:46
Le nom de la rose
Le nom de la rose 1986 Real Jean Jacques Annaud Feodor Chaliapin Jr. Collection Christophel © Neue Constantin Film / Cristaldifilm (Photo by Neue Constantin Film / Cristaldi / Collection ChristopheL via AFP) Fotó: Collection ChristopheL via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Egy barátom úgy fogalmazott: véget ért a kor, amikor a könyveknek voltak szerzői. Ma már inkább a szerzőknek vannak könyvei. Ha ez így talán nem is igaz, kétségtelen tény, hogy a digitális technológiák széles körű elterjedése nemcsak a médiát tette populáris tereppé, nemcsak bloggerek, vloggerek, youtouberek és mindenféle influenszerek jutottak széles nyilvánossághoz, de a könyvkiadás is megnyílt a legkülönfélébb alanyi szerzők előtt.

Le nom de la rose
Sean Connery A rózsa neve című Eco-adaptációban. Fotó: AFP

 

Hiúságok kiadója

A Foucault-inga című zseniális regényében Umberto Eco hosszan ír a módszerről, elmesélve, milyen fondorlatos szöveggel fürdeti meg a kiadó az irodalmi dicsőség vizében a szerzőt, mennyi ígéret és milyen fényes jövő lehetősége szerepel a szerződésben, miközben valójában csak néhány száz példányos kiadást tervez a kiadó. A szerző azonban kifizet kétezer példányt, majd másfél év múlva szomorú jelzést kap: nem fogy a zseniá­lis mű, nem érett rá a közönség: zúzdába kell küldeni. Hacsak… Hacsak nem vásárol meg belőle valamennyit a szerző. Ő pedig összekaparja a családi kassza minden líráját és fizet. Így írja Eco: 

Mérleg: a szerző nagyvonalúan állta 2000 példány előállítási költségeit, a Manuzio (az ilyen jellegű kiadó olasz gúnyneve) kinyomtatott 1000-et, beköttetett 850-et, és 500-at másodjára is kifizettetett. Évi ötven-egynéhány szerzővel a Manuzio minden évben nagy nyereséget könyvel el. Méghozzá lelkifurdalás nélkül: boldogságot terjeszt.

Nálunk nem ez a helyzet. No igaz, nem is a nyolcvanas évek felhőtlenül optimista, bizalomteli, ezért persze visszaélésektől sem mentes korszakát éljük. Mifelénk most igen korrekt kiadói gyakorlat alakult ki: van néhány kiadó, amelynek üzleti modellje a szerzői zsebekre és a családi kasszákra épül. Ám nem árul zsákbamacskát: ők valójában a szerzői kiadást teszik kényelmesebbé. Amúgy a modell nem új, nemcsak Eco ír róla hosszasan, de Wikipédia-cikk is foglalkozik a témával. Így: 

A hiúsajtó vagy hiúságkiadó olyan kiadó, ahol bárki fizethet egy könyv kiadásáért. A »hiúságsajtó« kifejezést gyakran pejoratív módon használják, ami arra utal, hogy az ilyen szolgáltatást igénybe vevő szerző hiúságból publikál. A hiúságkiadó abban különbözik a saját kiadástól, hogy amikor egy szerző önállóan publikál, teljes ellenőrzést gyakorol a könyve felett, beleértve a könyv szerzői jogait is.

De ennél fontosabb az az összehasonlítás, amit a klasszikus kiadók és a hiúságkiadók kapcsán tesz a szócikk: 

A main­stream kiadók soha nem kérnek díjat a szerzőktől könyveik kiadásáért. A kiadó viseli a közzététellel járó minden kockázatot és viseli az összes költséget. E pénzügyi kockázat miatt a main­stream kiadók rendkívül szelektíven választják ki, hogy mit fognak kiadni, és a legtöbb kéziratot elutasítják. A nagyfokú elutasítás az oka annak, hogy egyes szerzők hiúságsajtókhoz fordulnak, hogy kiadják munkáikat.

 

Hiúságsajtó

Ma Magyarországon a legtöbb önfinanszírozó kiadó igazi szolgáltatást nyújt. A szerzői igényeknek meg a szerzői pénztárcának megfelelően a könyvet megszerkesztik, betördelik, korrektúrázzák, megtervezik a borítóját és kinyomtatják. Nagyobb kérdés a piacra juttatás és a marketing. Mert bár ezek a kiadók a saját webfelületeiken hirdetik, árusítják kiadványaikat, kiajánlják a könyveiket a nagy könyvkereskedőknek, ezek a legritkább esetben kérnek belőlük. Érthető okból. A tartalmi kontroll ugyanis teljességgel hiányzik. 

Míg a nagy kiadók témák és minőség szerint is válogatnak, sok esetben szerkesztői kontroll alá vonják a kéziratot, módosításokat javasolnak a szerzőnek, egyszóval olyan állapotba hozzák a szöveget, hogy azt a legnagyobb eséllyel lehessen értékesíteni, addig a hiúságkiadó modelljének az a lényege, hogy nem válogat, nem utasít vissza, nem javít, nem korrigál, nem kérdőjelezi meg a szerző egyetlen mondatát sem. Hogyan is tudná szolgálni az írói hiúságot, ha javításokat javasolna a szövegben? És ezt persze tudják a terjesztők is, a boltosok is, a könyvtárosok is, de sokszor még a vásárlók is. 

Még azt is mondanám, hogy sok szerző is tudja. 

Nem is bánja. Ők nem a nagyközönségnek írnak, hanem a családnak, a barátoknak, az ismerősöknek, a mikroközösségnek. Sokszor meglepően jókat, meglepően tartalmasan. Olvastam én már olyan szöveget, amiről meg nem mondtam volna, hogy magánszorgalmú önmegvalósítás áll mögötte. Ilyen esetekben sajnálhatjuk, hogy a hiúságkiadóknak nincs módja komoly marketingre. A reklám drága. A kockázatkerülő kiadó nem vállalja, a szerző meg többnyire nem tudja vállalni. De azért javaslom, e hiányosság fölött ne hullassunk krokodilkönnyeket. Jobbára a marketing sem segítene semmin. Ha például végigsétálunk egy-egy könyvvásár standjai mentén, ahol a bódévárosban szinte a zsebünkbe tuszkolják az eladók a maguk kiadványait, hát bizony sok megdöbbentő művet találunk. Olyat, amiről szerzője azt hiszi, értékes, mi pedig egy-két mondat elolvasása után borzongva kiáltunk fel: O tempora, o mores!

Borítókép: A rózsa neve (Fotó: AFP)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.