Rekordsebességgel ünnepelték a metálrajongók a Valentin-napot

Vérbeli metálos Valentin-napot ünnepelhettek a fémzene hazai rajongói: a Dürer Kertben lépett fel a Napalm Death, a műfaj egyik nagy öregje, akik saját zsánert is teremtettek – ez a grindcore. Nevezték már őket a világ leggyorsabb zenekarának, és övék a Guinness-rekord minden idők legrövidebb dalával is.

2024. 02. 15. 12:59
PA_20240214_030
Napalm Death koncert Dűrer kert. A Napalm Death egy angol grindcore-együttes, mely Birminghamben alakult 1981-ben. A stílus egyik megalapítói, és egyben legnépszerűbb képviselői. Kezdetben anarchista punk együttesként indultak, majd a hardcore punk, a crust punk, és a death metal ötvözetével alkották meg sajátos zenei világukat Fotó: Polyák Attila
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Shane nem halt meg, nem is haldoklik semmilyen gyógyíthatatlan betegségben, csak kellett neki egy kis idő, ahogy néha mindenkinek

– kommentálta Barney Greenway énekes, hogy a zenekar ikonikus basszusgitárosa és legrégebbi tagja hiányzott a színpadról. Hogy nem egy zsenge fiatal együttesről van szó, azt jól példázza, hogy már Embury sem alapító tagja az 1981-es keltezésű formációnak, csak 1987-ben csatlakozott hozzájuk. Jómagam kétszer láttam őt élőben, először a Napalm Death soraiban 2007-ben a Szigeten. Itt álljunk is meg egy pillanatra: micsoda idők voltak, amikor még lehetett metált hallani a Szigeten. Itt járt először hazánkban a Tool, volt Iron Maiden, Korn, Dimmu Borgir, és még sorolhatnám, na de elég a nosztalgiából. Másodjára 2013-ban láttam Emburyt a régi Dürer Kertben a Lock Up tagjaként, ezt a death metál felé eltolt grindcore-t azóta még szívesebben hallgatom, mint a jó öreg Napalm Death-t.

PA_20240214_023
A mikrofon mögött Barney Greenway. Fotó: Polyák Attila

Szerencsére tehát nem életem első Embury-koncertjéről maradtam le, sőt talán nem is ő volt a legnagyobb hiányzó erről a turnéról. Érkezett volna a pályafutását eredetileg Wehrmacht néven kezdett Biermacht is, akik tizennégy év óta először tértek volna vissza Európába, és mind az öt eredeti tag fellépésével kecsegtettek a szervezők. Akik szerint az együttes a turné indulásának napján lemondta az összes állomást, és azóta sem sikerült elérni őket a magyarázatért. Ez a banda egyébként is hajlamos a nagy hiátusokra: két, nyolcvanas évekbeli nagylemez után már egyszer sikerült eltűnniük a süllyesztőben, pedig a Shark Attack és a Biermacht című albumok egész jól sikerültek.

De a Napalm Death persze gyorsan feledtette a hiányzókat, különösen a bilifrizurás, mégis a punkság fogalmát kimerítő Barney Greenway, aki hozta a szokásos elementáris erejű hangját és a fertőző energikusságát. A grindcore egyik védjegye a dalok rövidsége: a Guinness Rekordok Könyvében szerepelnek a You Suffer című tétellel, ami konkrétan 1,316 másodperc hosszú, és arról a Scum nevű, kultikus 1987-es debütáló albumról származik, amin nem kevesebb, mint 28 számot daráltak el 33 perc alatt. Ezt az egyébként viccnek szánt opuszt ezen az estén is értette és értékelte a közönség. Humor ide vagy oda, a Napalm Death zenéje mindig minimalista, dalaik sosem válnak repetitívvé, nem ismételgetik ugyanazokat a szólamokat. És ezzel nehéz vitatkozni: a túl rövid mégiscsak jobb, mint a túl hosszú. A dalok tömörségének köszönhetően Greenway ráérősen oszthatta meg a punkzene hőskorából származó gondolatait háborúról, gyűlöletről és emberi jogokról, és még a köszönöm szóval is megpróbálkozott, igen szerény sikerrel. És persze a dalok között pihenniük is kellett, hiszen a grindcore nem csak szófukar, de igen gyors műfaj is, az egyébként fősodorban evező NME magazin 1988-ban a világ leggyorsabb zenekarának nevezte őket.

 

Mint a Dürer Kertben előadott másfél tucat számukból is kiderülhetett, a Napalm Death zenéjét sokféle hatás érte a punktól a hardcore-on át a death metálig, és bő négy évtizedes, tizenhat nagylemezt magában foglaló pályafutásuk alatt sokat változtak. A gyökereikre jó példa a Dead Kennedys nevű klasszikus punkegyüttes Nazi Punks Fuck Off című dalának feldolgozása, ami sokkal jobb, mint az eredeti, és 2024-re sem veszített a súlyából. A stílusukat jól jellemző grindcore szó egyébként leginkább a thrash metál (ebben utazik a Metallica és a Slayer is) és a hardcore ötvözetét jelenti, csak ami az amerikaiaknál thrash (ütés, verés), az a briteknél inkább grind (darálás). Bevallásuk szerint a (számos rockrajongó halláskárosodásáért felelős) Swans zenéje ihlette ezt az elnevezést, akikhez hasonlóak az évtizedek telésével-múlásával ők is finomodtak a nyers kezdetek óta. Az ezen az estén is előadott Amoral című daluk például egy Korn-számnak is beillene, miközben a zenekar védjegyének számító hangzás sosem csorbult, csak fejlődött. A kedvenceim közül egyetlen dalt hiányoltam, a zseniális Breed to Breathe címűt, de így is letaglózó élmény volt élőben, dobhártyaszaggató hangerővel hallani a legjobbjaikat, amilyen a The Wolf I Feed, a Contagion, a Backlash Just Because és a Suffer the Children. A magyar metálrajongók ráadásul már nem először ünnepelhetik ilyen sajátos módon a Valentin-napot, hiszen tavaly ugyanezen a napon lépett fel a Napalm Death az Akváriumban – ez hagyománynak sem lenne rossz.

Fotógalériánk a koncertről: 

Borítókép: Barney Greenway (Fotó: Polyák Attila)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.