Nagyon eltérő viselkedésformákat vált ki az emberekből a szenvedés, a kilátástalanság, a reménytelenség. Az alkotó értelmiségiek sok esetben a maguk által teremtett világba, a művészetbe és az alkotásba – mint kvázi terápiás folyamatba – menekülnek a valóság ridegségéből és kegyetlenségéből. Így volt ez Marcus Aurelius esetében is, aki itt, a mai Magyarország szívében, a Duna mentén a kvádok és a markomannok, ezen római szempontból nézve barbár népek elleni háború közben írta elmélkedéseinek bizonyos töredékeit, miközben emberek ezrei, sőt tízezrei haltak meg a harcokban néhány nap alatt. Sztoikus filozófia és érdekek mentén átgondolt stratégia, köldöknézőnek tetsző öncélú bölcselkedés és véres pusztítás álltak egymással szemben. Vagy fértek meg békésen egymással? Már nem deríthető ki, hogy mi játszódott le a filozófuscsászár fejében több mint ezernyolcszáz évvel ezelőtt.
Hasonló helyzete volt Várkonyi Hildebrand Dezsőnek, a neveléstudósnak és filozófusnak, az ősi kultúrák, a dunántúli lélek és Petőfi kutatója, Várkonyi Nándor testvérének. (Utóbbi Kodolányi János Vízözön című mitikus regénye siket könyvtárosának, Ur-Baunak, Éanna könyvtára igazgatójának, „Isten hűséges kutyájának” volt a modellje.) Ő az 1956-os magyar forradalom és szabadságharc leverésének idején fejezte be Pascal-fordításait és -értelmezéseit, s az azokhoz készített kommentárjait. Fönn, a lakásban a filozófia legmélyebb vizeiben úszott, az ablakából az utcára lenézve pedig látta a szovjet invázió tankjai érkezésének gonosz sekélyességét.
S így volt ez a nyolcvan évvel ezelőtt meggyilkolt Radnóti Miklós esetében is, aki a magyar társadalomból jogi úton kirekesztve (noha a magyar költészeti hagyományt mindig sajátjának vallotta és Balassi Bálintot, Berzsenyi Dánielt és Arany Jánost tekintette szellemi rokonának) munkaszolgálatokat, munkatáborokat és erőltetett meneteket végigkínlódva halt meg gyalázatos körülmények között 1944. november 9-én.
Mégis: szinte élete utolsó napjáig, a sajátos és kissé kisiskolásénak tűnő gyöngybetűivel írta rendületlenül végidejének verseit, amelyeket a legendás Bori notesz őrzött meg az utókornak.
„Csak tudnám nyöszörgök kinek-minek / A senkinek súgja a semminek // Mert ez nem egy az eszközök közül / ezen fény szikrázik ezen köd ül // mint hegy csúcsán Ez él Ez az hogy élsz / Egy porcikájában a végtelen egész // és egyikükre sincs meggyőző magyarázat / Elbukik föltámad megalázkodva lázad // majd végigver mindent mint a tavasz zöld ostora / a tetszhalott ágat Ne add föl Ne add föl soha” – írta Orbán Ottó A XX. század költői (1988) című versében.