Lenni vagy, nem? Lenni.

Az európai filozófiatörténet az észhasználat öntörvényűvé válásának története.

Végh Attila
2023. 01. 27. 7:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nemrég részt vettem a Magyar Írószövetség tisztújító közgyűlésén. A gyűlés kezdetén néhány idősebb írónak a szövetség örökös tagsági címet adományozott, és a posztumusz címeket is kiosztották. Ekkor arra gondoltam, milyen érdekes volna, ha a posztumusz díjazottak között bemondanák az én nevemet is. A tagság szépen megtapsolna, én kitántorognék a teremből, és egy lelki road movie kellős közepén találnám magam: ki kellene derítenem, élő vagyok-e, vagy halott. Nem is volna olyan egyszerű.

Erről eszembe jutott egy régi emlék. Néhány évvel ezelőtt tagja voltam egy beszélgetőtársaságnak. A csapat filozófiai jellegű disputákra gyűlt össze két-három hetente. Egyikünk rendszeresen előállt ugyanazzal a felvetéssel. Ezt általában akkor küldte be a beszélgetésbe, amikor már elég mélyen jártunk valamilyen probléma kutatásában. Körülbelül így hangzott: nagyon jó, hogy ilyen dolgokról társalgunk, de mielőtt tovább lépnénk, talán el kellene döntenünk, hogy egyáltalán létezünk-e, vagy nem.

Na, erről meg beugrott a – korábban e hasábokon Dühbe guru által is kritizált – „spirituális” mozgalom harcosainak egyik fő szlogenje. Ezt azok hangoztatják, akikben az „ezoterikus” érdeklődés egészségmegőrzési fanatizmussal párosult. 

(Ők azok, akiknek kertje mélyágyásos bozótokkal benőtt, akik gyümölcspréselő és gyógynövény-lepárló gépek között élnek fokhagymaszagú lakásokban, és akik egy hiperkorrekt kiőrlésű cipóért a világ végére elmennek, miközben álló nap kalóriatartalmakról meg spirituális energiákról fecsegnek.) „Nem kezdheted meg a szellemi fejlődést addig, amíg a tested nincs megtisztítva az ártalmas anyagoktól” – így a szlogen. És mivel ezek az adeptus-jelöltek sosem érzik úgy, hogy már elég tiszta volna a szervezetük, a szellemi tanulmányokat általában halálukig nem kezdik meg.

De vissza a bozótból az ösvényre! A nyilvánvalóan értelmetlen kérdés, hogy tudniillik létezünk-e, eldönthetetlen. A léthívők által adható legerősebb érv is gyenge. Ez úgy hangzik, hogy mivel a dolog bizonyíthatatlan, nem tehetünk jobbat: fogadjuk el a létezésünket. Vagy tegyünk egy próbát: induljunk ki abból, hogy nem vagyunk, és úgy próbáljunk valamiről beszélgetni. Nem megy, ugye?

Az európai filozófiatörténet az észhasználat öntörvényűvé válásának története. Az egyik első töredék, amely forrásunk e téren, Hérakleitosz műve. Eredeti kézirat nem maradt ránk, csak idézetek másoktól. „A logosz örökre elveszett...” – mondja a preszókratikus bölcs az európai filozófia hajnalán.

A logosz főnév hatalmas jelentésfelhője három jól elkülöníthető pamacsra oszlik. A nyelvvel, a beszéddel összefüggő dolgok; a gondolkodás rendje; a világ szerkezete. Filozófiánk azzal a kijelentéssel veszi kezdetét, hogy e téren megrendült a bizalom. 

(Gorgiasz valamivel később már mindhárom létterületet semmisnek nyilvánítja.) És végül a filozófia eljut odáig, hogy az embernek mindent az ész, a logika törvényszéke előtt kell igazolnia, hogy hihessen a létezésében.

„Vissza a dolgokhoz!” – adta ki a parancsot annak idején Edmund Husserl, látva mindezt. Vissza az élő, egyedi, jelenbeli tapasztalathoz! „Vissza az érzékeléshez!” – tanácsolja nemrég magyarul is megjelent kitűnő könyvében – melynek címe Az érzékek igézete – David Abram. Csodálatos olvasmány, ajánlom minden kezdő és hala(n)dó létezőnek.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: A szerző felvétele)

 

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.