Megvédte a bírálatoktól a világhírű firenzei képtár közösségimédia-stratégiáját Eike Schmidt, az Uffizi Galériák igazgatója. Az 52 éves német művészettörténész a La Repubblica című olasz napilapnak adott interjújában beszélt arról, hogy a fiatalabb közönség érdeklődését akarják felkelteni a gyűjtemény iránt azáltal, hogy a TikTokon ellentmondásos mémeket tesznek közzé vagy az Instagramon egy influencert modern Vénuszként mutatnak be.
– Demokratikus a nézőpontunk a múzeumról: gyűjteményünk mindenkié, nemcsak az önmagát kulturális elitnek nevező köréé, és mindenekelőtt a fiatalabb nemzedéké – mondta a képtárat és intézményeit 2015 óta irányító Schmidt.
Az Uffizi a minap tett közzé egy fotót a 33 éves Chiara Ferragniról az Instagramon, a sortban és pólóban lévő vállalkozó és influencer Boticelli Vénusz születése című képe előtt áll. A fotót kísérő szöveg pedig Ferragnit a közösségimédia-korszak modern istennőjeként írja le, és Boticelli állítólagos múzsájához, Simonetta Vespuccihoz hasonlítja, aki az olasz reneszánsz nőideálját testesítette meg szőke hajával és finom bőrével.
A posztot 33 ezren kedvelték, de számos bírálatot is kapott. Schmidt annak a véleményének adott hangot, hogy az utóbbiak szexista kommentek lavinája egy önmagát megteremtő nő ellen.
A TikTokon azzal szerzett hírnevet az intézmény, hogy Caravaggiónak a görög mitológiai három gorgó egyikét, Medúzát ábrázoló Testa di Medusa című festményét a koronavírus-járványra jellemző arcmaszkkal ábrázolva mutatta be a fiataloknak.
– Az első múzeumok között voltunk, amelyek megjelentek a TikTokon. Leveleket kaptam szülőktől, akik arról számoltak be, hogy gyermekeik fel akarják keresni az Uffizit azután, hogy láttak a videót a közösségi médián – magyarázta Schmidt.