A világ legdrágábbja a magyar labdarúgás akadémiai rendszere. Mellbevágó megállapítás, a hitelesítő pecsétet Muszbek Mihály nyomja rá, aki eme súlyos mondattal indította a hetet az egyik kereskedelmi televízió műsorában. Kérdésünk nyomán azonnal érkezik is a válasz arra, pontosan mit takar ez a bizonyos drágaság. A sportközgazdász által elvégzett számítások azt mutatják, hogy a gombamód szaporodó futballakadémiák évente átlagosan fél–egymillió forintot költenek egy-egy ifjú tehetség nevelésére. A hat nagyobb, bentlakásos intézményben mintegy 1200 gyerek pallérozódik, akikre az anyaklubok becslések szerint 600 millió és 1,2 milliárd forint között fordítanak egy naptári évben. Muszbek biztos benne, hogy ekkora összegből már eredményekre is kell, hogy fusson, ráadásul az Orbán-kormánynak köszönhetően a társaságiadó-kedvezmény egy részét – több tízmilliárd forintot – is már utánpótlásra lehet fordítani. Ennek ellenére az elmúlt években az utánpótlás-korosztályoknak megrendezett negyven világeseményből mindössze ötre tudtak kijutni válogatottaink.
A közgazdász kritikája elgondolkodtató. Németh Krisztiánék világbajnoki bronzérmes csapatán kívül ugyanis nem rémlik egyetlen olyan brigád sem, mely kiemelkedőt tudott volna alkotni bármelyik selejtezősorozatban az elmúlt években. Ha mindehhez azt is hozzávesszük, hogy az utóbbi két esztendőben nemhogy nőtt, de csökkent az akadémiákról a felnőtt csapatig eljutó fiatalok száma, még elszomorítóbb a helyzet. A magyar klubok korosztályos gárdáiból csupán minden ötvenedik saját nevelésű játékos mutatkozhat be az NB I-ben. Üdítő kivételt talán a Haladás és a Budapesti Honvéd akadémiája jelent. Mindezeket figyelembe véve talán nem is meglepő, hogy a magyar 19 éven aluli válogatott a hazai rendezésű előselejtező-csoportban Bulgária és Ausztria mögött a harmadik helyet csípte el a minap. Egyedül Andorra kullogott mögöttünk.
Az akadémiai rendszernek három jól elkülöníthető típusa honosodott meg. Az elsőnél 14 éves korban elszakítják a gyerekeket otthonuktól és beköltöztetik az intézmény falai közé. Napközben itt tanulnak, az órák után pedig következik az edzés. A tökéletes körülmények biztosítása hatalmas összegeket emészt fel. Ez az akadémiai rendszer gyökerezett meg Magyarországon is. Az angol modell ettől egészen eltérő. A brit fiatalokat klubjaik hazulról „bázisszülőkhöz” költöztetik, akik az egyesület központjához közel laknak, és gondoskodnak a gyerekek napi ellátásáról. Az ifjú focisták köziskolákba járnak, délután pedig az akadémián edzenek. A francia rendszer nagyban különbözik az előbbi példáktól, itt regionális alapon válogatott központokat hoztak létre, ahová gyakorlatilag kölcsönveszik a kluboktól a nebulókat. Nemcsak az iskolai képzés folyik helyben, de a versenyeztetést is így oldják meg: a szűkebb régióban található akadémiák egymással meccselnek. A megfelelő életkort elérve végül a fiatalok visszakerülnek klubjaikhoz, és innentől egyenes út vezethet a felnőttcsapathoz.