Garancsi a 8–1-ről: ez egy történelmi esély

Kiosztja a magyar futballt, élesen kritizálja a vezetőket Garancsi István, a Videoton tulajdonosa.

SZN
2013. 11. 01. 14:28
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Garancsi István az Indexnek adott interjújában arról beszélt: mindenki az MLSZ-elnök, Csányi Sándor mögé bújik a magyar futball szereplői közül. A kritikákat mindenki neki fogalmazza, mintha ő felelne a súlyos vereségért és ő nevelte volna ki a játékosokat. Elmondta azt is: hiányolta, hogy egyetlen futballvezető sem állt a nyilvánosság elé, aki a legfőbb döntéseket hivatott meghozni, az irányvonalat meghatározni. Közülük senki meg nem szólalt, hogy konkrétan miben látják a kudarc okait.

– A magyar fociban valakinek el kell mondania, mit kell mostantól másként csinálni, hol veszítik el az utat azok a magyar tehetségek, akik ott vannak az utánpótláscsapatokban. Tisztázni kellene, egyáltalán mit értünk mi tehetség alatt, és mit a spanyolok, az izlandiak, a németek vagy bárki más. Lehet, hogy nem ugyanarról beszélünk? – tette fel a kérdést Garancsi.

Míg Csányi Sándor az egyenes beszédet hiányolja a labdarúgásból, addig Garancsit a cinkos hallgatás bosszantja. Az a meglátása: kellene végre egy, a részleteket, összefüggéseket őszintén feltáró elemzés. – Ennek hiányában maradunk ebben a langyos pocsolyában, és mindenki sárral fröcsköl be minket, aki eltrappol mellettünk. Aztán a mosakodásra megy el az energiánk. Így nem lehet fejlődni. Ahhoz előbb ki kell mászni a pocsolyából. És főleg nem azt kommunikálni róla, hogy pezsgőfürdő. Ez a történelmi vereség (a hollandiai 8–1 – a szerk.) egyben egy igazi történelmi esély is, amelyet nagyon meg kellene ragadni – mondta a klubvezér.

Garancsi szerint a piac iszonyú bizalmatlan a magyar játékosokkal szemben. Ebben természetesen hibás a neveltetés és a képzés is, véli a klubvezető. – De az elveszett időt nem lehet pénzért megvásárolni. A futballkultúra megszakadt, korosztályok hiányoznak a pályáról. És ugyanígy korosztályok hiányoznak a lelátókról is. A szurkolók, vagyis a fogyasztók is eltűntek, pontosabban átpártoltak a kézilabdához, a vízilabdához, a jégkoronghoz, ahol sikerélményeket élhettek át – fejtegeti a Videoton tulajdonosa.

Az átláthatóság érdekében azt is el tudná képzelni, hogy egy-egy átigazolási időszak lezárultával az első osztályú klubok közzétennék, hány játékost milyen bruttó értékben értékesítettek. Egy ilyen összevont szám közlésével nem sértenének semmilyen adatkezelésre vonatkozó előírást, viszont ez is segíthetne a tisztánlátásban, a labdarúgásunk értékének és a klubok gazdálkodásának valós felmérésében.

„Aki nem érti meg, hogy most kell befektetni a futballba, az a történelmi esélyt sem érti. És azt sem, hogy az állam nélkül ez nem megy. Annyit tud tenni, hogy mint minden országban, megadja a kezdőlökést. Ha az állam nem szállt volna be a stadionépítésbe, semmi esélyünk nem lenne még a mi életünkben utolérni Európa több részét” – fogalmazott a Videoton tulajdonosa.

Garancsi a Bozsik-program példájával élt: amikor az állam megmozgatta a gyerekeket 2000 táján, és megfelelő volt a versenyeztetés, akkor a magyar edzők is felmutattak valamit – lett is egy vb-bronzunk. „Egy korosztály jó képzést kapott. A következő kormány aztán nem tartotta fontosnak a folytonosságot” – így az üzletember.

Szerinte csak beszélni kellene, név szerinti, jól beazonosítható felelősöket keresni. De a probléma gyökere a lényeg, hogy konkrétan ki miatt alakulhatott ez így. Nevek kellenének, hogy mi ki miatt rossz. Meg kellene vizsgálni, hol vannak alkalmatlan emberek a rendszerben, és akkor máris egyszerűbb lenne eldönteni, hol kellene változtatni. Mert ezzel a megalkuvó magatartással hosszú távon a saját létünket ássuk alá – jelentette ki a klubtulajdonos.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.